”Deși anul 2023 ne-a arătat că operăm într-un context social tot mai complex, alături de clienții și partenerii noștri reușim să ținem pasul și să progresăm către ambiția comună de a trăi într-un mediu mai sănătos și de a asigura progres economic fără a periclita resursele naturale.
Este anul în care clienții noștri au accesat finanțări cu componente de sustenabilitate într-un ritm de două ori mai accelerat decât în anul anterior, iar alături de societatea civilă am investit în proiecte sociale o sumă record pentru ING: peste 5 milioane de euro.
Înregistrăm un progres semnificativ raportat la angajamentele pentru sănătate financiară și acțiuni climatice, dovada unei maturizări – atât când vine vorba de înglobarea sustenabilității în strategia de business ING, dar și a interesului crescut din partea românilor pentru produse și servicii cu impact redus asupra mediului”, spune Alexandra Maier, Manager de Sustenabilitate la ING Bank România.
Progresul acțiunilor de sustenabilitate în 2023 pe liniile de business
- Wholesale Banking: ING Bank România a susținut peste 1 miliard de euro în tranzacții sustenabile ce includ obligațiuni și credite (sindicalizate sau bilaterale). Comparativ, în 2022 au fost mobilizate obligațiuni și credite (sindicalizate sau bilaterale) în valoare de peste 600 milioane de euro.
În 2023, ING Bank a devenit finanțator unic al Sistemului de Garanție-Returnare din România, cel mai important proiect de economie circulară la nivel național, care se bucură atât de implicarea sectorului privat, cât și a statului român. Finanțarea susține crearea și operarea centrelor regionale unde se vor asigura numărarea, sortarea și pregătirea pentru reciclare a ambalajelor returnate în cadrul proiectului. Pachetul de finanțare cuprinde un credit de investiții în valoare de 69 milioane de euro acordat pe o perioadă de 5 ani și un credit pentru capital de lucru de 16.7 milioane de euro cu o durată de 2 ani.
- Business Banking: 31.5 milioane de euro în finanțarea unor active și proiecte sustenabile.
- Retail: 67 milioane de euro credite acordate cu discount comercial Eco, dintre care 63 milioane Euro în discount-ul Ecolife pentru credit ipotecar și 4 milioane de euro în credite de nevoi personale pentru achiziția de mașini electrice sau panouri solare. Tot pe acest segment, totalul creditelor ipotecare aliniate cu taxonomia UE a fost de 216 milioane de euro. Valoarea totală a fondurilor mutuale sustenabile (încadrate art.9 conform SFRD) a fost de 31 milioane de euro.
Diversificarea ofertei de produse financiare cu componentă de sustenabilitate
O preocupare constantă, parte din angajamentul ING Bank în sustenabilitate, este reprezentată de noi soluții și produse care înglobează componente pentru dezvoltare durabilă:
- Wholesale Banking: Sustainable supply chain financing – Program de factoring pentru furnizorii grupului Veolia, corelat cu scorurile de Sustenabilitate EcoVadis.
- Business Banking: Sustainability Improvement Loan – Mecanism de ajustare a dobânzii anuale pe baza progresului în sustenabilitate pentru clienții companii medii și mari care accesează un credit ING pe termen lung și includ în strategia lor de afaceri practici sustenabile.
- Retail – extinderea tipurilor de creditele de nevoi personale care beneficiază de rate la dobândă reduse pentru pași în reducerea amprentei de carbon (ex. biciclete electrice, pompe de căldură).
Mai multe ONG-uri către care clienții pot dona în ING Home’Bank
Prin noul Home’Bank donations Hub,clienții ING pot dona mai ușor către 16 organizații grupate în cinci categorii: Mediu, Educație, Sănătate, Grupuri vulnerabile sau Situații de urgență. Numărul a crescut de la 3 organizații, câte erau standard în anii anteriori. Lista de cauze va fi actualizată anual, în baza unui mecanism deschis de înscriere și selecție. Serviciul poate fi accesat direct din Home’Bank, iar în prima lună de la lansare, clienții ING au donat peste 15.000 de euro.
În completarea soluțiilor ce digitalizează filantropia, ING a continuat parteneriatele sociale alături de galantom.ro și Code4Romania.
Sănătatea financiară a clienților
În total, 32.000 de clienți interesați de sănătatea lor financiară și-au îmbunătățit comportamentul în urma informărilor personalizate primite prin Home’Bank și prin alte tipuri de informări transmise pe canalele de comunicare ING. Conform analizei băncii, schimbarea înregistrată de aceștia vizează trecerea către o stare de sănătate financiară îmbunătățită (conform matricei de sănătate financiară utilizată de bancă) și a vizat inclusiv noi comportamente de tipul: crearea de conturi de economii, evitarea îndatorării excesive, economisirea prin opțiunea Round-Up sau investiții în fonduri mutuale, asigurări de viață sau de sănătate.
Prin campania Unfollow Self:Hate, banca a deschis discuția despre bani și impactul pe care iubirea de sine îl are în decizii financiare. Astfel, cei care au folosit calculatorul pus la dispoziție online au aflat suma pe care au cheltuit-o pentru a gestiona stima de sine scăzută. Dincolo de generarea de awareness asupra cauzei, campania a generat o serie de soluții personalizate, precum coaching financiar gratuit prin programul de sănătate financiară Banometru (în urma campaniei, 400 de persoane au accesat serviciul) și sprijin emoțional prin acces la specialiști din Rețeaua de Sănătate Regina Maria.
Progresul din zona operațiunilor proprii băncii
Pe fondul aplicării măsurilor de reducere a amprentei de carbon în operațiunile proprii, ING Bank și-a diminuat până la 804tCO2 emisiile de gaze cu efect de seră din domeniile 1, 2 și parțial 3 (călătoriile transporturi ale angajaților și ale flotei ING), comparativ cu 860tCO2 în 2022. Astfel, comparativ cu valorile de consum înregistrate în 2022, banca a redus cu 28% consumul de gaz, în timp ce călătoriile cu mașinile din flotă și cu cele aeriene au crescut cu câte 13%.
În 2023, ING a diminuat folosirea resurselor naturale pentru producția și distrugerea cardurilor din plastic odată cu implementarea, în premieră la nivel de grup, a unui proces de reciclare prin care 6 milioane de tone de plastic, provenite din 1 milion de carduri de debit și credit expirate, pot fi recuperate și transformate în țevi în fiecare an. Astfel, cardurile ING expirate sau deteriorate pot fi colectate la office-uri și reintroduse în circuit. Măsura a venit după ce, în 2022, ING Bank a inițiat tranziţia portofoliului său de carduri către o alternativă sustenabilă, din plastic reciclat, care oferă aceeaşi durabilitate şi calitate cardurilor bancare. Prin demersul cardurilor rPVC, banca reduce amprenta de carbon a cardurilor nou-emise cu 75%, în timp ce energia necesară pentru a le produce scade cu 54%.
Implicare socială
ING Bank România a continuat parteneriatele cu societatea civilă și a oferit 5.2 milioane de euro pentru proiecte ce sprijină sănătatea financiară și acțiunile climatice.
Sănătate Financiară
Printr-un nou parteneriat strategic cu Teach for Romania, în următorii 2 ani, ING Bank România va fi alături de 10 directori de școli într-un program de leadership ce vizează un bun management al performanței și resurselor la nivelul școlii. Două dintre școlile incluse în program vor beneficia și de program de transformare sustenabilă la nivel de școală și cultură școlară, replicabil la nivel național.
În 2023, în jur de 28.000 de persoane au folosit simulatoare și resurse din Banometru.ro, în timp ce 2.279 dintre cei 4.000 de noi beneficiari ai programuluiau fost consiliați în cadrul unor ședințe de coaching 1:1. În 130 de zile s-au desfășurat 3.150 de ore de coaching. Potrivit Banometru, într-un grup de 100 participanți, se înregistrează peste 190.000 de euro economisiți sau folosiți pentru plata datoriilor. Tot în cadrul Banometru, peste 1.500 de studenți au interacționat, prin evenimente offline, cu noua platformă dedicată lor – Banocontrol. Pentru tineri, au fost lansate și simulatoarele digitale ce le permit să înțeleagă taxele pe care le implică venitul brut vs venitul net (Net Gain) sau pentru a-și organiza șase luni de cheltuieli (Money Wise).
Platforma dedicată antreprenorilor – Startarium.ro – a atins borna de 100.000 de utilizatori activi. În completarea celor 14 evenimentele educaționale organizate în 2023, Startarium a relansat competiția PitchDay, inițiată de Impact Hub și ING Bank, cu sprijinul Pluxee, cu o nouă identitate (“Românii sunt antreprenori”), în cadrul finalei fiind oferite câștigătorilor finanțări în valoare de 100.000 de euro.
Acțiuni climatice:sprijin pentru calitatea vieții în orașe și biodiversitate
Investiții în comunitate: 2 milioane de euro pentru transformarea Capitalei într-un oraș mai bun de trăit. În 2023, ING Bank a accelerat investiția în extinderea Platformei de Mediu pentru București, inițiată împreună cu Fundația Comunitară București în 2021. O investiție de 1,25 milioane de euro are ca scop protejarea și conservarea a cinci noi arii naturale urbane în următorii 5 ani. De asemenea, 750.000 de euro sunt investiți în proiectul „În zona ta”, cu obiectivul de a implica cetățenii în inițiative care vizează protejarea mediului în vecinătatea sediilor ING din București. La 2 ani de la lansare, Platforma de Mediu adună 11 proiecte finanțate, 6 companii partenere, 55 ONG-uri și 10 autorități.
Pentru al treilea an consecutiv, ING susține Fundația Conservation Carpathia în vederea înființării Parcului Național Făgăraș. În 2023, dincolo de sprijinul ING pentru dezvoltarea food-hub-ului Roadele Munților și a antreprenoriatului în zonă, clienții ING au putut dona către Conservation Carpathia prin Home’Bank Donations Hub.
Prin direcția Școli sustenabile a programului de granturi Adoptă un Proiect, au fost acordate
7 finanțări pentru 18 grădinițe, școli și licee din 8 județe. Investițiile vizează instalarea de panouri fotovoltaice în 5 școli din Iași și Prahova, montarea de becuri led cu senzori de mișcare și economizoare de apă în 4 școli din Cluj și reamenajarea spațiilor prin design participativ în 5 școli din București, Hunedoara, Suceava și Vaslui.
Implicarea socială a angajaților
443 de colegi din echipa ING s-au implicat în 2023 prin fundraising și voluntariat. Voluntarii ING au angrenat donații de peste 40.000 de euro în Adoptă un proiect, Swimathon sau atunci când și-au dăruit ziua. În plus, suma de 1,3 mil. euro a fost alocată de ING către Asociația Inima Copiilor, unul dintre cele mai votate și apreciate ONG-uri în istoria Adoptă un Proiect, programul de granturi lansat și susținut de ING Bank România, în care finanțările sunt decise exclusiv în baza votului angajaților. Suma este destinată extinderii Secției de Terapie Intensivă Cardiacă a Spitalului pentru Copii Marie Curie din București și construcției noii Secții de Terapie Intensivă Nou-născuți a Spitalului Clinic Județean de Urgență Târgu-Mureș.