Potrivit unui raport recent al Agenției Europene de Mediu (AEM), mai mult de unul din cinci europeni este expus pe termen lung la zgomot dăunător provenind din transportul rutier, feroviar și aerian. Această expunere afectează grav capacitatea de citire a peste jumătate de milion de copii și cauzează dificultăți comportamentale pentru aproximativ 60.000 de copii.
Raportul intitulat „Efectul zgomotului ambiental asupra capacității de citire și comportamentului copiilor în Europa” oferă o analiză detaliată bazată pe cercetări tehnice ale Centrului tematic european pentru sănătatea umană și mediu al AEM.
Datele prezentate de AEM indică faptul că peste 20% din populația europeană este expusă unor niveluri de zgomot generate de transporturi care pot produce efecte negative semnificative asupra sănătății. Studiile demonstrează că dziții care locuiesc sau studiază în zone cu intensitate ridicată de zgomot înregistrează performanțe scăzute la citire și manifestă probleme comportamentale.
Conform noului raport, peste 500.000 de copii europeni prezintă capacități reduse de citire, iar aproximativ 60.000 de copii experimentează dificultăți comportamentale din cauza zgomotului generat de mijloacele de transport.
Reducerea expunerii la zgomot în mediile casnic și școlar ar minimiza efectele negative asupra copiilor, efecte care le pot influența oportunitățile și calitatea vieții pe termen lung. Pentru atingerea acestui obiectiv sunt necesare politici eficiente de diminuare a zgomotului.
Raportul propune mai multe soluții practice pentru reducerea zgomotului, precum: implementarea unor limite de viteză mai mici, construirea de trotuare și utilizarea anvelopelor cu nivel redus de zgomot, precum și stabilirea unor restricții operaționale pentru avioane și trenuri. Alte recomandări includ amplasarea sălilor de clasă și a camerelor copiilor departe de șoselele aglomerate, utilizarea amenajărilor peisagistice și a altor soluții acustice.
Planul de acțiune al Uniunii Europene privind poluarea zero și-a propus reducerea cu 30% până în 2030 (comparativ cu 2017) a numărului de persoane deranjate cronic de zgomotul din transporturi. Cu toate acestea, evaluările actuale sugerează că acest obiectiv nu va fi probabil atins.