Companii responsabile față de mediu și oameni

Taxa auto pentru poluare revine în România din 2026: Peste 8 milioane de vehicule vizate

Ministerul Fondurilor Europene anunță reintroducerea taxei auto pentru poluare în România, o măsură care va afecta peste opt milioane de autovehicule. Noua taxă, inclusă în cererea de plată numărul 4 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), urmează să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2026.

Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene, a confirmat într-un interviu pentru Profit.ro amploarea acestei măsuri, subliniind că aceasta „va avea un impact destul de mare” asupra posesorilor de autovehicule. Implementarea acestei taxe este crucială pentru România, având în vedere că neîndeplinirea acestui jalon ar putea rezulta în pierderi între 300 și 600 de milioane de euro din fondurile europene.

Conform noilor prevederi, sistemul de taxare va fi diferențiat. Pentru vehiculele ușoare de până la 3,5 tone se va aplica o rovinietă actualizată, în timp ce vehiculele grele vor fi taxate prin sistemul TollRo, bazat pe numărul de kilometri parcurși. Ministerul Transporturilor are termen până la sfârșitul lunii martie 2025 pentru a stabili valorile exacte ale acestor taxe.

Măsura vine într-un context în care parcul auto din România este unul dintre cele mai învechite din Europa, cu o vârstă medie a autovehiculelor de 14,9 ani. Statisticile arată că aproximativ 75% dintre automobilele înmatriculate în țară au o vechime de peste 11 ani, iar între 20-25% dintre acestea depășesc 20 de ani vechime.

Veniturile colectate din această taxă vor fi distribuite între autoritățile locale și Compania de Administrare a Infrastructurii, fiind destinate întreținerii infrastructurii rutiere. Pentru implementarea eficientă a noului sistem de taxare, Compania de Drumuri se află în proces de achiziție a unui sistem de monitorizare și control.

Este important de menționat că această inițiativă diferă de taxa auto anterioară, care a fost ulterior transformată în timbru de mediu și pe care statul român a fost obligat să o restituie integral șoferilor în urma unei decizii a Curții Europene de Justiție, cu un impact bugetar de 6,5 miliarde de lei.

Share this article
Prev Post

Luna ianuarie stabilește un nou record de temperatură în ciuda tranziției către La Nina

Next Post

NESsT și partenerii săi extind programul de accelerare pentru ocuparea forței de muncă incluzivă în Europa Centrală și de Est

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next