Companii responsabile față de mediu și oameni

România finanțează dependența de combustibili fosili prin Fondul pentru Modernizare

Bankwatch_CEE_ECSR
Bankwatch_CEE_ECSR

Un nou raport publicat de Bankwatch România și CEE Bankwatch Network atrage atenția asupra investițiilor masive în gazul fosil realizate de România prin Fondul pentru Modernizare. Peste 500 de milioane de euro aprobate până acum vor înlesni cele mai mari proiecte de gaze fosile, 3000 MW de centrale noi și peste 450 de km de conducte, totul cu girul autorităților europene.  

Având în vedere fondurile consistente, Bankwatch România face apel la Banca Europeană de Investiții, care analizează proiectele, să fie mai transparentă și să facă verificări mai ample cu privire la alinierea proiectelor la obiectivele climatice pentru 2030 și 2050. În prezent, BEI nu este obligată să publice documentele sau concluziile acestor verificări. Astfel, a ajuns să aprobe proiecte care pun în pericol obiectivele climatice, al căror impact asupra mediului nu a fost corect evaluat. 

Citește și: LEGO Group își va elimina emisiile de carbon prin captarea directă din aer cu ajutorul tehnologiei Climeworks

Teoretic, Fondul pentru Modernizare a fost conceput pentru tranziția energetică a țărilor din Europa Centrală și de Est, însă regulile fondului permit în continuare finanțarea combustibililor fosili. Sumele provin din comercializarea certificatelor de carbon la nivel european, iar o parte dintre ele merg în acest fond. Se estimează un total de 57 mld. euro până în 2030, din care România poate accesa 15 mld. euro. 

De ce gazele fosile nu trebuie să fie susținute prin fonduri publice 

Schimbările climatice se resimt tot mai mult și în România. Oamenii de știință din cadrul Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) au atras deja atenția că vom depăși limita de 1,5ºC cu infrastructura existentă de combustibili fosili, iar Agenția Internațională pentru Energie a subliniat că nu mai putem deschide exploatări noi pentru a putea atinge neutralitatea climatică.  

În România, Fondul pentru Modernizare finanțează direct două centrale pe gaze din planul de restructurare al Complexului Energetic Oltenia și trei conducte ale Transgaz, una dintre ele fiind Tuzla-Podișor, care permite de fapt exploatarea rezervelor de gaze din perimetrul Neptun Deep (Marea Neagră). 

Recomandări de investiții sustenabile și necesare prin Fondul pentru Modernizare 

Bankwatch oferă o serie de recomandări pentru direcționarea fondurilor către investiții mai degrabă sustenabile și necesare sistemului energetic: 

Citește mai multe aici: Fundația Comunitară Covasna a distribuit gratuit comunităților locale 45.000 de pomi fructiferi în ultimii 12 ani

  • Alocări mai mari de fonduri pentru rețelele de transport și distribuție și digitalizare; 
  • Stocarea energiei nu are încă surse de finanțare din Fondul pentru Modernizare și nu există resurse publice consistente; 
  • Eficiența energetică a clădirilor – doar 6% din clădirile din România au fost renovate până în 2020 și este nevoie de mai multe resurse pentru accelerarea renovării;  
  • Finanțarea încălzirii centralizate regenerabile precum utilizarea pompelor de căldură industriale, a energiei geotermale, a căldurii reziduale industriale. 
  • Sprijinirea gospodăriilor pentru a decarboniza producția de energie termică și a reduce cererea de gaze. În prezent, în România nu există niciun program care să sprijine instalarea pompelor de căldură, de exemplu.  
  • Crearea de comunități de energie și producția descentralizată.  
  • Proiecte pentru producția de hidrogen regenerabil în sectoare greu de decarbonizat, cum ar fi industria chimică, oțelul, cimentul, transportul de mărfuri grele.  
  • Electrificarea în sectoarele industriale – proiecte-pilot demonstrative.   
  • Combaterea sărăciei energetice prin soluții dedicate cu regenerabile și eficiență energetică.
Share this article
Prev Post

LEGO își va elimina emisiile de carbon prin captarea directă din aer cu ajutorul tehnologiei Climeworks

Next Post

Kaufland România lansează E-Mobility, serviciul dedicat încărcării mașinilor electrice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next