Studiu Deloitte: 54% din companiile din România vor să-și reducă emisiile de carbon

Mai mult de jumatate (54%) dintre companiile locale intentioneaza sa-si reduca emisiile de carbon, conform celei mai recente editii a studiului Deloitte CFO Survey Romania, desfasurat in randul a peste 100 de directori financiari din Romania. Aproape un sfert dintre companiile participante la studiu (24%) intentioneaza sa-si reduca emisiile cu 50% sau mai mult, in timp ce 16% au in plan reduceri de pana la 50%, iar 14% si-au stabilit obiective si mai ambitioase, de zero emisii nete. Aceste procente plaseaza Romania peste media Europei Centrale, unde doar 41% dintre companiile situate in cele 15 tari participante la sondaj au un plan clar de reducere a emisiilor de carbon. Studiul Deloitte CE CFO Survey a fost efectuat in randul a peste 600 de directori financiari din Albania, Bulgaria, Bosnia si Hertegovina, Croatia, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Kosovo, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Serbia, Slovacia si Slovenia.

Companiile locale care opereaza in industriile prelucratoare, servicii financiare si bunuri de consum sunt mai active si au deja strategii de reducere a emisiilor de carbon, se mai arata in raport. La polul opus, companiile din domenii precum tehnologie, mass-media si telecomunicatii, energie, utilitati si minerit inca nu au facut pasi in aceasta directie.

O treime (33%) dintre companiile care intentioneaza sa-si reduca emisiile de carbon au stabilit anul 2030 ca termen pentru atingerea obiectivelor, un procent similar cu cel raportat in celelalte tari participante la sondaj (31%). O mica parte dintre companiile participante la studiu care au planuri in acest sens au declarat ca si-au atins deja obiectivele de reducere a emisiilor (3%, atat la nivel local, cat si la nivel regional).

In ceea ce priveste beneficiile strategiilor de combatere a schimbarilor climatice, directorii financiari care au participat la studiu apreciaza cel mai mult oportunitatea de a reduce costurile ca urmare a eficientizarii consumului de energie, inclusiv pentru instalatiile de incalzire si racire (55%), precum si perspectiva de a compensa in viitor cresterile de costuri  determinate de pretul carbonului si de costul capitalului (36%). Inovatia (35%) si reputatia (34%) sunt urmatorii doi factori motivanti in ceea ce priveste actiunile de combatere a modificarilor climatice, in timp ce necesitatea respectarii reglementarilor a fost evidentiata de 33% dintre directorii financiari din Romania, iar nevoia de a se adapta la asteptarile clientilor a fost indicata de 22% dintre respondenti.

Tranzitia catre o economie mai durabila presupune costuri precum cele cu materialele reciclate, cu adaptarea productiei si a prelucrarii la standarde mai ridicate de sustenabilitate, cu determinarea trasabilitatii produselor si asigurarea unui audit adecvat al acestor procese, mai explica raportul. Dintre sursele de finantare pe care companiile din Romania le iau in considerare pentru combaterea schimbarilor climatice, cea preferata este finantarea interna (77%), urmata de fonduri UE precum Planul National de Redresare si Rezilienta si ciclul multianual de programare (32%), de imprumuturile bancare (17%) si de emiterea de obligatiuni „verzi” (9%).

„In Romania, interesul companiilor si autoritatilor pentru finantarea «verde» este tot mai mare, aceasta fiind vazuta ca un pilon cheie pentru reducerea emisiilor de carbon la nivelul intregii economii. Potrivit Bancii Nationale a Romaniei, expunerea institutiilor de creditare pe segmentul finantarii «verzi» s-a dublat intre 2015 si 2021, ajungand la 5,1 miliarde de lei, ceea ce reprezinta 4% din totalul expunerilor fata de sectorul nefinanciar. Aceasta crestere este insotita de un set de reglementari in continua evolutie si de criterii de evaluare pentru imprumuturi sau obligatiuni «verzi». Companiile trebuie sa actioneze acum pentru a ramane atractive pentru piata pe termen lung si pentru a putea finanta tranzitia catre un mod de operare durabil”, a declarat Sorin Elisei, Director, Deloitte Romania, liderul practicilor de sustenabilitate si energie.

Studiul mai arata ca masurile cele mai populare pentru reducerea emisiilor de carbon intreprinse sau planificate de companii sunt reducerea emisiilor rezultate din propriile operatiuni prin schimbari graduale (62%), dezvoltarea de noi produse si servicii «verzi» (41%) si reducerea emisiilor de carbon in lantul de aprovizionare (35%).

Total
3
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Prev
26 de proiecte de mediu vor fi finanțate în a 16-a ediție a programului MOL – Spații Verzi

26 de proiecte de mediu vor fi finanțate în a 16-a ediție a programului MOL – Spații Verzi

MOL România și Fundația pentru Parteneriat au anunțat rezultatele celei de a

Next
Pădurea Copiilor: rezultatele campaniei de împădurire din primăvara 2022 / AFM se va concentra pe finanţarea proiectelor de eficienţă energetică

Pădurea Copiilor: rezultatele campaniei de împădurire din primăvara 2022 / AFM se va concentra pe finanţarea proiectelor de eficienţă energetică

Pădurea Copiilor a încheiat campania de împădurire din primăvara acestui an cu

You May Also Like