Dacă ești din București probabil ai zărit deja în trafic o serie de cvadricicluri electrice marcate cu sigla Glovo. Sau poate ai plasat deja o comandă prin Glovo care a fost livrată cu un astfel de vehicul. Printr-o inițiativă pilot, Glovo, platforma multi-categorie care oferă acces la o varietate mare de produse, alături de e-mobility Rentals, încurajează serviciile de livrare eco-friendly și contribuie activ la îmbunătățirea mobilității urbane și la reducerea poluării.
Cum funcționează?
Proiectul pilot inițiat de Glovo în București se desfășoară pe o perioadă de 5 luni, fiind în derulare până la sfârșitul lunii decembrie, în colaborare cu o serie de parteneri de logistică. Acesta constă într-o flotă de 49 de vehicule electrice cu baterii universale interschimbabile, prin care compania și-a propus să încurajeze mobilitatea urbană și serviciile de livrare eco-friendly.
Flota de vehicule electrice este formată atât din mașini, cât și din scutere, care oferă o soluție versatilă pentru diversele nevoi de livrare din Capitală. Vehiculele electrice e-Mobility Rentals sunt echipate cu baterii care pot fi schimbate la oricare dintre cele 10 Stații Swap, unde o baterie descărcată poate fi înlocuită cu una încărcată în mai puțin de un minut. Stațiile se află în toate sectoarele din București și, în curând, numărul lor se va dubla. Prin colaborarea cu o serie de parteneri de logistică, Glovo promovează un ecosistem colaborativ, costurile de închiriere fiind acoperite în proporție de 70% de către companie din Fondul de Impact Glovo, un proiect prin care o mică parte din încasările sale din fiecare comandă va fi alocată susținerii proiectelor de impact și sustenabilitate.
De asemenea, curierii din pilot beneficiază de suport constant din partea e-Mobility Rentals care îi scapă de stresul legat de gestionarea vehiculelor, prin asistență rutieră 24/7, asigurare auto garantată, înlocuirea vehiculelor la nevoie, schimb gratuit de baterii, vehicule ușor de condus și autonomie nelimitată (fiecare schimb de baterie adaugă 60Km de autonomie). Toate avantaje importante în contextul în care livratorii se confruntă adesea cu probleme cauzate de defecțiunile vehiculelor mai vechi, care se reflectă și asupra timpului de livrare a comenzilor. Soluția propusă de Glovo dorește să minimizeze întreruperile și să sporească încrederea curierilor.
Care sunt rezultatele?
Rezultate după primele 3 luni: un impact pozitiv asupra mediului și beneficii suplimentare pentru curieri Rezultatele înregistrate de la debutul proiectului pilot arată un impact pozitiv asupra mediului înconjurător:
- 49 de vehicule active în pilot
- 4.149 de swapuri la cele 10 stații e-Mobility Rentals instalate în capitală
- 248.940 de kilometri curați
- 24.894 de litri de benzină ar fi fost consumați pentru acest număr de km și 56 de tone de CO2 s-ar fi împrăștiat în aerul pe care îl respirăm în București.
- La aceste cifre, adăugăm între 75 și 80 dB, cât produce în medie un microvehicul pe benzină, care nu s-au mai auzit în trafic grație vehiculelor electrice
Citește și: Global Waste Index 2022: Clasamentul celor mai mari poluatori cu deșeuri din lume
Până la finalul anului, estimăm că livratorii activi în pilot vor realiza 5.400 de swapuri, 324.000 km curați (pentru care s-ar fi consumat în jur de 32400 l de benzină) și vor salva peste 73 de tone de CO2 din aer.
Care este contextul?
În Europa, cel puțin 20% din populația urbană este expusă la niveluri de zgomot de trafic considerate nocive pentru sănătate. Raportul Environmental Noise in Europe, realizat de Agenţia Europeană de Mediu (AEM) şi lansat în 2020 arată că în România, procentul este 13,3. De asemenea, în ceea ce privește calitatea aerului, conform unui raport al Agenției Europene de Mediu, 71% din emisiile de transport din Uniunea Europeană provin din transportul rutier. Iar în România, 17% (o creștere cu 64%).
În acest context, Glovo și-a setat ca obiective de sustenabilitate la nivel global creșterea anuală cu energie electrică din surse regenerabile de la 7% în 2020 la 100% până în 2030 și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 42,12% până în 2030.
Pe lângă impactul pozitiv asupra mediului înconjurător, și feedback-ul înregistrat din partea livratorilor arată un impact remarcabil, aceștia raportând o agilitate sporită în navigarea peisajului urban din Capitală, livrări mai rapide, curse optimizate, precum și o mai mare satisfacție a clienților. Curierii apreciază fiabilitatea, capacitatea de răspuns și eficiența generală a vehiculelor electrice, precum și serviciile oferite de e-Mobility Rentals.
Rezultatele de până acum ale proiectului pilot inițiat de Glovo subliniază viabilitatea și capabilitatea potențială a serviciilor de livrare bazate pe vehicule electrice, iar compania își propune să exploreze căi de extindere a acestui model în alte orașe și regiuni, valorificând lecțiile învățate și succesele obținute în București.