Energy Policy Group (EPG) și WWF-România (Fondul Mondial pentru Natură) au lansat proiectul RENewLand, prin care cele două organizații își propun să aducă în atenția autorităților un model de abordare intersectorială și multidisciplinară pentru desemnarea zonelor pretabile accelerării energiei eoliene și solare terestre în România, Bulgaria și Ungaria.
Contextul european
Europa se află într-un moment crucial în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor ambițioase în materie de energie regenerabilă, stabilite prin inițiativa REPowerEU- diversificarea surselor de productie a energiei, reducerea consumului energetic, accelerarea tranzitiei catre energia verde. Pentru susținerea legislativă a tranziției verzi, Uniunea Europeană a adoptat modificări la Directiva privind Energia Regenerabilă (RED III) care stabilesc obligații la nivelul statelor membre pentru cartarea potențialul aferent tuturor surselor regenerabile (până la 21 mai 2025) și desemnarea (până la 21 februarie 2026) a unor zone de accelerare pentru investițiile în energia regenerabilă.
Contextul din România
Odată cu adoptarea noii Legi a Energiei în 2023, România a simplificat procedurile de autorizare pentru proiectele de energie eoliană și solară. Uniunea Europeană a alocat României sprijin financiar nerambursabil pentru a contribui la punerea în aplicare a măsurilor cheie și investițiilor din REPowerEU. Prin PNRR (Componenta 16) se prevede crearea cadrului legal de utilizare a terenurilor neproductive/degradate aflate în proprietatea statului ca zone de accelerare a investițiilor din surse regenerabile, în scopul producerii de energie verde și realizarea registrului național unic al zonelor de accelerare. Cu toate acestea, Planul Național în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC) revizuit prevede insuficiente măsuri pentru a atinge obiectivele asumate la nivel european.
Către un viitor sustenabil, în armonie cu natura și comunitățile locale
Progresul în sectorul energiei regenerabile și în procesul de decarbonizare a economiei nu ar trebui să se realizeze în detrimentul naturii și al comunităților locale. Este important să ne asigurăm că desemnarea zonelor de accelerare pentru energia regenerabilă se realizează fără a avea un impact negativ asupra biodiversității și a comunităților locale adiacente. În acest sens, este necesară facilitarea dialogului între mai multe părți interesate din rândul experților de mediu, de energie, de economie și planificare teritorială, pe de-o parte, și al autorităților naționale pe de altă parte.
În cadrul proiectului, se vor propune un set de principii și o metodologie pentru identificarea și desemnarea zonelor de accelerare a energiei regenerabile terestre din sursele solar și eolian care vor fi testate în zone pilot în fiecare din cele 3 țări. De asemenea, se vor derula activități de comunicare adresate atât comunității științifice și energetice, cât și publicului larg, pentru o mai bună înțelegere a subiectului energiei regenerabile și a impactul asupra mediului și activităților umane.
Proiectul a debutat cu două mese rotunde la care experți din domeniul energiei regenerabile, planificare teritorială, climă și protecția biodiversității au identificat o serie de provocări și riscuri privind dezvoltarea accelerată a energiei regenerabile în România.