- Deșeurile reprezintă cea mai mare amenințare pentru calitatea apelor de suprafață
Peste 5.000 de elevi au fost implicați anul acesta în activități de tip citizen science și au analizat calitatea apei din lacurile sau râurile din localitatea lor, în cadrul proiectului AquaKit. O treime dintre rezultatele încărcate în harta interactivă a proiectului identifică prezența în apă a deșeurilor din plastic sau amestecate, iar majoritatea apelor testate au scos la iveală valori ridicate de nitrați și metale grele.
Proiectul AquaKit, demarat în 2024 de Asociația MaiMultVerde în parteneriat cu BCR, și-a propus să aducă în prim-plan situația poluării apelor de suprafață din România. În cadrul proiectului, peste 5.000 de elevi din 50 de școli din toată țara au primit 900 de kit-uri de testare a apelor, ca răspuns la nevoile profesorilor pentru pregătirea activităților din Săptămâna Verde. Organizați în mici echipe de cercetători, elevii au analizat pe parcursul anului apele de suprafață din vecinătatea lor, atât chimic cât și microbiologic.
„54 de rezultate au fost înregistrate până acum în harta interactivă AquaKit, din 19 județe. Au fost testate 42 de lacuri și râuri din toată țară, precum și fluviul Dunărea, în 6 localități. Elevii au identificat 19 zone cu deșeuri – din plastic sau amestecate, iar majoritatea apelor testate au scos la iveală valori ridicate de nitrați și metale grele. Doar în 7 locuri au fost identificate macronevertebrate foarte sensibile la poluare, semn că apa are o calitate foarte bună.” spune Loredana Pană, manager proiect AquaKit.
Kit-ul de testare conține benzi de testare a apei și fișe de analiză care se concentrează pe nivelul pH-ului, duritatea apei, cantitatea de nitrați, nitriți și metale grele (Cupru, Plumb, Fier). De asemenea, kitul este format din mai multe instrumente pentru analizarea macronevertebratelor acvatice (minciog, cutie Petri, pipetă, lupă), cu ajutorul cărora elevii pot depista care specii sunt rezistente la poluare, determinând astfel calitatea apei.
Calitatea apei determinată de elevi după folosirea kit-ului AquaKit:
- 40 rezultate – calitate apă bună
- 14 rezultate – calitate proastă
Analiza macrobiologică a apei:
- 22 rezultate – sensibilitate moderată la poluare
- 25 rezultate – tolerante la poluare
- 7 rezultate – foarte sensibile la poluare
După testarea apelor, profesorii coordonatori încarcă rezultatele în harta interactivă a proiectului. Testele realizate de elevi sunt publice, contribuind astfel la crearea unei baze de date științifice, ușor accesibilă pentru publicul larg.
„Dacă facem o medie, rezultatele înregistrate în harta noastră interactivă sunt destul de bune, însă trebuie să ținem cont și de faptul că elevii au mers la râuri sau lacuri ușor accesibile, în parcuri sau în localitate, unde calitatea apei poate fi mai bună. Cele mai multe zone cu deșeuri au fost înregistrate la Dunăre sau în apropierea ei. Noi ne dorim să continuăm și anul viitor acest proiect și să îl extindem în toată țara, ca să putem avea o percepție mult mai clară asupra gradului de poluare a apelor de suprafață.” a mai spus Loredana Pană.
CONTEXT
Potrivit Administrației Naționale Apele Române, 12% dintre râuri și peste 20% dintre lacurile naturale din România au un potențial ecologic slab și prost, neținând cont de deșeurile plutitoare sau de cele de pe maluri.
Peste 60% din corpurile de apă de suprafață din România nu ating obiectivul de calitate prevăzut de legislația în vigoare, fapt îngrijorător din perspectivă de mediu, dar mai ales prin prisma efectelor asupra sănătății și calității vieții.
Totodată, România are deschise 37 de dosare de infringement inițiate de Comisia Europeană în domeniul mediului pe teme precum protejarea biodiversităţii, tăierile ilegale de arbori, calitatea aerului şi deşeuri.
Activitățile proiectului AquaKit au venit în contextul în care, deși țara noastră a aderat încă din 2015, alături de toate celelalte state membre ale Organizației Națiunilor Unite, la cele 17 Obiective de Dezvoltare Sustenabilă (Sustainable Development Goals – SDGs), între care și Obiectivul 11 – Orașe și comunități sustenabile, Obiectivul 4 – Educație de calitate și Obiectivul 6 – Apă curată și sanitație, în continuare ne confruntăm cu ample probleme de mediu.