Companii responsabile față de mediu și oameni

Principalele tendințe de consum ale românilor în 2024. 58% preferă să repare lucrurile în loc să le înlocuiască (studiu EY)

  • EY Consumer Index România 2024: Presiunile financiare ale românilor redefinesc prioritățile lor de consum
  • Economisire și sustenabilitate: majoritatea românilor au declarat că au grijă să nu irosească mâncare (89%) și vor să facă economii (79%)

În 2024, românii manifestă o atenție sporită pentru a nu irosi mâncarea, procentul celor care adoptă acest comportament crescând semnificativ de la 80% anul trecut, la 89%.

De asemenea, 61% dintre respondenți nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendințe în modă, iar 58% preferă să repare lucrurile în loc să le înlocuiască. Cât privește mărcile, 39% dintre respondenți consideră că mărcile nu sunt foarte importante în deciziile lor de cumpărare.

În ceea ce privește reducerea cheltuielilor, accesoriile de modă (68%), electronicele de consum (59%) și jucăriile sau gadgeturile (58%) sunt principalele categorii vizate. În contrast, îmbrăcămintea, încălțămintea și produsele de frumusețe și cosmetice sunt mai puțin vizate pentru economisire.

În timp ce respondenții cu vârste sub 30 de ani doresc să își reducă achizițiile pentru a economisi bani, cei din categoria de vârstă de peste 51 de ani tind să cumpere mai puțin, raționalizându-și nevoile de consum.

Comparativ cu anul trecut, mai mulți respondenți intenționează să adopte o atitudine mai prudentă față de consum și să își reducă cheltuielile. Totuși, în anumite domenii, estimările consumatorilor arată că acest lucru nu va fi posibil, din cauza creșterilor anticipate ale costurilor, în special pentru energie (57%), alimente proaspete (38%) și îmbrăcăminte-încălțăminte (23%). În plus, respondenții prevăd cheltuieli mai mari pentru vacanțe și sărbători (41%), activități recreative (27%) și cadouri sau donații caritabile (26%).

Reducerea cheltuielilor vizează categorii precum mobilier sau electrocasnice (43%), gustări și snacks-uri (41%), mâncare de la restaurant (39%), articole de lux (39%) sau echipamente sportive (32%).

Consumatorii sunt din ce în ce mai deschiși să cumpere produse marcă proprie oferite de retaileri din categoriile de alimente proaspete (64%), îngrijirea casei și a gospodăriei (53%) și alimente ambalate (51%). În contextul creșterii generale a prețurilor, 62% dintre respondenți consideră că produsele marcă proprie îi ajută să economisească bani.

Totuși, interesul pentru îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii marcă proprie a retailerilor a scăzut semnificativ, de la 36% anul trecut la doar 26% în prezent.

Despre Studiu

EY Consumer Index 2024 s-a derulat în perioada noiembrie-decembrie 2024. Din totalul respondenţilor, 42% cu vârste între 18 ăi 40 de ani, 43% între 41 si 65 de ani, din care aproape 70% de gen feminin, restul, masculin. Majoritatea respondenților au fost din mediul urban (91%), cu 59% din București, 9% din Cluj, 6% din Ilfov, 5% din Iași și 4% din Timiș. Cei mai mulți au studii universitare și post-universitare –  98%, restul au studii medii și post-liceale. Ca ocupație: 87% sunt angajați, 8% sunt liber profesioniști, iar 3% pensionari, iar ca venituri, o treime dintre participanți au venituri lunare între 5.000 – 9.999 lei, 20% între 10.000 – 15.000 lei, iar 27% depășesc 15.000 lei.

CITEȘTE Consumer Index România 2024

Share this article
Prev Post

Tranziția spre electrificare întâmpină provocări. Cresc înregistrările de automobile hibrid-electrice în Europa, inclusiv în România

Next Post

EPA aprobă planul istoric al Californiei, cea mai mare piață auto americană, pentru tranziția la vehicule cu emisii zero

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next