New York a marcat duminică un moment istoric, devenind primul oraș din Statele Unite care a implementat o zonă cu taxă de congestie, după ce acest program controversat menit să reducă traficul și să genereze miliarde de dolari pentru transportul public local a înfruntat ani de întârzieri și contestații juridice, scrie Financial Times.
Autoritatea de Transport Metropolitan (MTA) din New York a anunțat că zona de decongestionare, care se întinde de la baza Central Park până la extremitatea sudică a Manhattan-ului, este acum „pe deplin funcțională”. Șoferii care intră în cele mai aglomerate cartiere ale Manhattan-ului în orele de vârf vor plăti o taxă de congestie de 9 dolari.
Programul, care a fost temporar suspendat de guvernatorul New York-ului Kathy Hochul în iunie anul trecut înainte de a fi reluat cu o taxă mai mică decât cea inițială de 15 dolari, este proiectat să reducă numărul vehiculelor care intră în zonă cu aproximativ 10% zilnic. Se estimează că acesta va genera 15 miliarde de dolari pentru MTA, fonduri destinate proiectelor de transport public.
Președintele MTA, Janno Lieber, a declarat la evenimentul de lansare: „Am lucrat la acest proiect timp de cinci ani, dar este suficient să stai cinci minute în centrul orașului pentru a înțelege că trebuie să rezolvăm problema traficului (…)”
Programul prevede tarife diferențiate: taxa se reduce la 2,25 dolari pentru șoferii care călătoresc noaptea între orele 21:00 și 5:00 în zilele lucrătoare și între 21:00 și 9:00 în weekend. Camioanele mici vor plăti 14,40 dolari pentru a intra în Manhattan în orele de vârf, în timp ce vehiculele mai mari vor plăti o taxă de 21,60 dolari.
Cu toate acestea, viitorul programului rămâne incert. Republicanii fac presiuni asupra președintelui ales Donald Trump pentru a revoca aprobarea federală, în timp ce unii legislatori GOP solicită noi legi pentru a bloca taxele de congestie.
O încercare recentă a statului New Jersey de a bloca programul în instanțele federale, solicitând zeci de milioane de dolari ca despăgubire pentru daunele aduse mediului din cauza creșterii traficului de partea cealaltă a râului Hudson, a eșuat.
Implementarea acestui program vine după ce New York a fost numit cel mai congestionat oraș la nivel global de către platforma de monitorizare a traficului Inrix, șoferii petrecând în medie 101 ore pe an în trafic, cu un impact economic negativ de 9,1 miliarde de dolari asupra economiei locale.
Sursa foto: Freepik