Piața automobilelor electrice din Germania a înregistrat un declin semnificativ în anul 2024, marcând o lovitură puternică pentru industria auto din cea mai mare economie a Europei.
Conform datelor oficiale publicate de Autoritatea Federală de Transport (KBA), numărul înmatriculărilor de vehicule electrice a scăzut cu 27,4% față de anul precedent, ajungând la doar 380.609 unități.
Această scădere dramatică vine ca urmare a eliminării bruște a programului de subvenții guvernamentale la sfârșitul anului 2023, în contextul unei crize bugetare. Constantin Gall, analist la firma de consultanță EY, descrie 2024 drept „un an pierdut pentru electromobilitate”, subliniind că încetarea subvențiilor a generat „o incertitudine masivă în rândul potențialilor cumpărători”.
Provocările multiple cu care se confruntă piața includ prețurile ridicate ale modelelor electrice noi, infrastructura de încărcare încă insuficientă și limitările autonomiei vehiculelor. Ca rezultat, ponderea mașinilor electrice în totalul vânzărilor a scăzut de la 18,4% în 2023 la doar 13,5% în 2024.
În acest context dificil, producătorii auto germani se confruntă cu presiuni suplimentare din partea concurenței chineze și a costurilor ridicate de producție. Volkswagen, cel mai mare producător auto european, a anunțat deja un plan de restructurare care include reducerea capacității de producție cu 730.000 de unități și eliminarea a 35.000 de locuri de muncă în Germania.
Constructorii chinezi, deși domină piața lor internă, au reușit să vândă doar aproximativ 25.000 de unități în Germania în 2024. În același timp, Tesla și-a văzut cota de piață scăzând de la 2,2% la 1,3%, cu doar 38.000 de unități vândute.
În contrast cu declinul vânzărilor de mașini electrice, automobilele hibride au înregistrat o creștere de 12,7%, ajungând la aproape 950.000 de unități, reflectând preferința consumatorilor pentru tehnologii de tranziție care combină propulsia electrică cu cea convențională.
Experții consideră că sunt necesare „impulsuri puternice” pentru revitalizarea pieței. Cancelarul Olaf Scholz a propus un nou program de sprijin la nivel european, însă viitorul acestei inițiative rămâne incert în contextul apropiatelor alegeri din 23 februarie.
Analiștii estimează că, deși ar putea exista o ușoară redresare a vânzărilor în 2025, este puțin probabil ca piața să revină la nivelurile din 2023 în viitorul apropiat.