Companiile aeriene europene se confruntă cu o situație fără precedent după ce Uniunea Europeană a introdus noi reguli de monitorizare a poluării începând cu ianuarie 2024, însă nu a implementat încă sistemul necesar pentru raportarea acestor date, relatează Reuters.
Conform noilor reglementări, operatorii aerieni trebuie să urmărească și să raporteze emisiile de poluanți precum funingine, oxizi de azot și vapori de apă – substanțe care contribuie la încălzirea globală cel puțin la fel de mult ca dioxidul de carbon. Sistemul NEATS, promis de UE pentru centralizarea acestor date, nu este însă funcțional.
În decembrie 2023, mai multe organizații din industrie, printre care Airlines for Europe (A4E) și European Cargo Alliance, au transmis o scrisoare Comisiei Europene în care și-au exprimat îngrijorarea față de această situație. Monika Rybakowska, director de politici în cadrul A4E, a subliniat că, în absența sistemului NEATS, companiile ar putea fi nevoite să colecteze mii de puncte de date pentru fiecare zbor.
Comisia Europeană a anunțat că intenționează să lanseze NEATS în cursul anului 2025 și va consulta industria în următoarele două luni cu privire la modelele de date necesare. Cu toate acestea, companiile aeriene au termen până în martie 2025 să raporteze emisiile pentru anul respectiv, nerespectarea acestui termen putând atrage penalități.
Organizația de mediu Transport & Environment consideră că, deși lipsa sistemului este îngrijorătoare, acest lucru nu ar trebui să ducă la amânarea aplicării regulamentului, subliniind că aceasta este „singura legislație semnificativă din lume privind emisiile non-CO2 din aviație”.
În paralel, Bruxelles-ul pregătește pentru luna următoare un plan de simplificare a unor reglementări climatice, ca răspuns la criticile privind complexitatea excesivă a normelor de mediu ale UE și impactul acestora asupra costurilor operaționale ale companiilor.