Companii responsabile față de mediu și oameni

Companiile aeriene europene renunță la promisiunile vagi privind compensarea emisiilor de carbon

Acuzate adesea de prezentarea falsă sau exagerată a performanțelor de mediu (greenwashing), tot mai multe companii aeriene europene devin mai prudente atunci când promovează măsuri de compensare a emisiilor de carbon, precum reîmpăduririle sau proiectele de offset, relatează AFP.

În martie 2023, compania olandeză KLM a pierdut un proces de referință la Amsterdam, după ce instanța a decis că reclamele sale despre reducerea impactului zborurilor asupra mediului erau „vagi și generale” și creau „o imagine prea optimistă” despre măsuri precum utilizarea combustibililor sustenabili de aviație (SAF).

Câteva luni mai târziu, un tribunal german a interzis companiei Lufthansa să susțină în reclamele sale că pasagerii pot „compensa” integral emisiile de carbon ale zborurilor, considerând afirmațiile „înșelătoare”. Grupul german fusese deja sancționat anterior de autoritățile britanice și belgiene pentru comunicări similare.

În paralel, organizația europeană a consumatorilor BEUC a depus o plângere oficială la Comisia Europeană, acuzând mai multe companii aeriene de practici comerciale incorecte și de exagerarea contribuției lor la combaterea schimbărilor climatice. În urma acesteia, Comisia a deschis o anchetă asupra a 20 de companii aeriene suspectate de afirmații ecologice înșelătoare — investigație care este încă în desfășurare.

Reticență și ajustări de strategie

În contextul presiunilor juridice, mai multe companii au început să își revizuiască mesajele publicitare. De exemplu, Norwegian Air Shuttle a eliminat mențiunile despre impactul climatic din procesul de rezervare, iar Wizz Air a renunțat complet la opțiunea prin care pasagerii puteau plăti pentru „compensarea emisiilor” de CO₂.

„Aceste schimbări sunt binevenite, dar greenwashing-ul rămâne larg răspândit”, a avertizat Agustin Reyna, director general BEUC.

Experții din sector confirmă tendința. „Există încă mult loc pentru îmbunătățire”, afirmă Diane Vitry, coordonatoarea secțiunii aviatice din cadrul ONG-ului Transport & Environment. Ea sugerează chiar ca reclamele pentru zboruri să includă, în mod obligatoriu, avertismente privind impactul climatic, asemănătoare etichetelor de sănătate de pe produsele din tutun sau alcool.

Industria aviației – între net zero și realitate

Reprezentanții industriei afirmă că, deși transportul aerian generează aproximativ 3% din emisiile globale de carbon, impactul său climatic este mai mare, din cauza altor gaze și a dârelor de condens (contrails).

Sectorul și-a asumat atingerea neutralității climatice până în 2050, bazându-se în principal pe utilizarea combustibililor sustenabili de aviație (SAF) și, într-o măsură mai mică, pe mecanismele de compensare. ONG-urile contestă însă eficiența reală a acestor instrumente.

„Avem nevoie de toate pârghiile posibile pentru a decarboniza până în 2050”, a declarat Marie Owens Thomsen, vicepreședinte pentru sustenabilitate în cadrul Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA). „Este contraproductiv să fim dogmatici și să respingem complet un instrument doar pentru că nu este perfect.”

Pe de altă parte, Air France a încetat să mai ofere opțiuni de compensare a emisiilor și le propune pasagerilor să contribuie direct la achiziția de combustibil sustenabil.

Un echilibru fragil între marketing și responsabilitate

Directorul general al Lufthansa, Carsten Spohr, a criticat recent valul de procese intentate companiilor aeriene, susținând că „aceste decizii fac mai dificilă atragerea pasagerilor dispuși să plătească suplimentar pentru opțiuni mai ecologice”. Potrivit acestuia, între 4 și 5% dintre clienții Lufthansa aleg tarifele „verzi”, care includ combustibil sustenabil sau alte forme de compensare.

Totuși, experții atrag atenția că transparența și rigoarea științifică trebuie să devină norma, nu excepția. „Zborurile nu pot fi «eco» prin simpla plată a unei taxe suplimentare. Ceea ce contează este reducerea reală a emisiilor, nu iluzia compensației”, subliniază Transport & Environment.

Share this article
Prev Post

Analiză SGR: De la returnare la reciclare – peste un sfert de milion de tone de ambalaje, reciclate în primele nouă luni ale anului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next