Doar 17% dintre mașinile electrice vândute în Europa sunt vehicule compacte din segmentul B, mai ieftin, în comparație cu 37% dintre noile motoare cu combustie, relevă o nouă analiză. Constructorii auto încetinesc adoptarea EV prin prioritizarea vânzărilor de mașini electrice mai mari și mai scumpe, potrivit Transport & Environment (T&E), principalul grup de campanie pentru transport curat din Europa, care a realizat cercetarea. Doar 40 de modele complet electrice au fost lansate în segmentele compacte (A și B) între 2018 și 2023, în comparație cu 66 de modele mari și de lux (D și E), potrivit raportului.
În Europa, 28% din vânzările de mașini electrice sunt în segmentul D al mașinilor mari, comparativ cu doar 13% din vânzările de mașini noi cu combustie, potrivit analizei T&E a cifrelor de vânzări din 2023. Prețul mediu al unei mașini electrice cu baterii (BEV) în Europa a crescut cu 39% (+18.000 de euro) din 2015, în timp ce în China a scăzut cu 53%. Acest lucru se datorează faptului că producătorii europeni se concentrează în mod disproporționat pe mașinile mari și pe SUV-uri, care au o primă de preț.
„Constructorii europeni de automobile împiedică adoptarea în masă a vehiculelor electrice prin faptul că nu aduc modele accesibile consumatorilor mai repede și în cantități mai mari. Faptul că producătorii se concentrează în mod disproporționat pe SUV-urile mari și pe modelele premium înseamnă că avem prea puține mașini pentru piața de masă și prețuri prea mari.” a declarat Anna Krajinska, manager emisii auto la T&E.
Dintre modelele sub 25.000 de euro pe care producătorii auto le-au planificat, doar 42.000 de vehicule vor fi probabil produse pentru piața europeană în acest an, potrivit analizei T&E a datelor de producție de la GlobalData. Dar, în ciuda lipsei de modele accesibile, cota de piață a mașinilor electrice cu baterii din UE va crește totuși cu 2,5 puncte procentuale, ajungând la 14,6%.
Cu toate acestea, cota de piață BEV din UE ar putea fi deja de 22% dacă segmentul de automobile corporative, care reprezintă majoritatea vânzărilor de automobile noi, ar fi lider în materie de electrificare, mai arată analiza T&E. În prezent, cu o absorbție a automobilelor electrice de 14%, sectorul corporatist este în urma pieței private (15%).
Impozitarea joacă un rol important în stimularea adoptării mașinilor electrice, dar în țări precum Germania, producătorii de automobile s-au opus reformei impozitelor pentru mașinile de firmă, care ar crește povara fiscală pentru mașinile pe benzină și diesel. Stabilirea unor obiective obligatorii de electrificare pentru flotele corporative va fi, de asemenea, esențială pentru accelerarea electrificării în Europa. T&E solicită UE să stabilească obiective pentru ca flotele să fie 100% electrice până cel târziu în 2030. Comisia Europeană a deschis o consultare publică privind ecologizarea autovehiculelor din componența flotelor corporative.