În timp ce flăcările mistuie California, provocând pagube estimate între 52 și 57 de miliarde de dolari și lăsând în urmă 27 de victime, Casa Albă anunță o decizie care pare să ignore realitatea dramatică a crizei climatice: Statele Unite se vor retrage pentru a doua oară din Acordul de la Paris privind clima.
Decizia administrației Trump plasează America într-o poziție greu de imaginat pentru o națiune care s-a considerat întotdeauna lider mondial – alături de state precum Iran, Libia și Yemen, singurele țări rămase în afara acordului istoric din 2015. Este o mișcare care reflectă nu doar scepticismul președintelui față de încălzirea globală, pe care a numit-o în trecut o „farsă”, ci și o viziune îngustă asupra interesului național american.
Ironia situației este că această retragere vine la scurt timp după ce administrația Biden stabilise obiective ambițioase de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 61-66% sub nivelurile din 2005 până în 2035. Acum, al doilea cel mai mare emițător de carbon din lume își abandonează responsabilitățile globale într-un moment critic, când rapoartele ONU arată că planeta se îndreaptă spre o încălzire de peste 3 grade Celsius până la sfârșitul secolului.
Argumentul economic al administrației Trump – că dereglementarea industriei petroliere și gaziere va stimula economia – ignoră oportunitatea uriașă pe care o ratează America în cursa pentru dominația în sectorul energiei verzi. Experții avertizează că această decizie riscă să lase SUA în urma Chinei în piețe cruciale precum energia solară și vehiculele electrice.
Mai mult decât atât, retragerea din Acordul de la Paris vine într-un moment în care efectele schimbărilor climatice lovesc dur chiar teritoriul american. Incendiile catastrofale din California sunt doar un exemplu al modului în care încălzirea globală intensifică fenomenele meteorologice extreme, aducând costuri economice și umane tot mai mari.
Este adevărat că eforturile climatice globale au dovedit o anumită reziliență după prima retragere a SUA sub Trump, dar de această dată impactul ar putea fi mai profund. Suntem într-un moment crucial al implementării acordului, când sunt necesare decizii concrete și măsuri decisive pentru a evita cele mai grave scenarii climatice.
În acest context, Europa și alte puteri globale trebuie să-și asume un rol de leadership mai pronunțat. Dar absența celui de-al doilea mare emițător mondial slăbește inevitabil efortul colectiv într-un moment când știința ne spune că avem nevoie de mai multă ambiție, nu de mai puțină.
Poate cea mai tragică ironie este că, în timp ce administrația Trump promite să protejeze „aerul și apa curată” în America, decizia sa subminează exact eforturile globale necesare pentru a atinge acest obiectiv.
Aproximativ jumătate dintre adulții din SUA se opun retragerii țării din Acordul de la Paris privind schimbările climatice
Aproximativ jumătate dintre americani se opun retragerii din tratatul internațional de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, potrivit unui sondaj AP-NORC realizat în ianuarie. Doar aproximativ 2 din 10 adulți americani sunt „oarecum” sau „puternic” în favoarea retragerii din acordul de la Paris, în timp ce aproximativ un sfert sunt neutri.
O mare parte din opoziție vine din partea democraților – aproximativ trei sferturi sunt împotrivă – dar și republicanii manifestă o oarecare ambivalență. Puțin mai puțin de jumătate dintre republicani sunt în favoarea retragerii, în timp ce aproximativ 2 din 10 sunt împotrivă.
PUNEREA AMERICII PE PRIMUL LOC ÎN ACORDURILE INTERNAȚIONALE DE MEDIU
Prin autoritatea care îmi este conferită în calitate de Președinte prin Constituție și legile Statelor Unite ale Americii, se dispune:
Secțiunea 1. Scop. Statele Unite trebuie să își dezvolte economia și să mențină locurile de muncă pentru cetățenii săi, jucând în același timp un rol de lider în eforturile globale de protecție a mediului. De-a lungul deceniilor, cu ajutorul unor politici rezonabile care nu îngrădesc activitatea sectorului privat, Statele Unite și-au dezvoltat simultan economia, au crescut salariile lucrătorilor, au sporit producția de energie, au redus poluarea aerului și a apei și au redus emisiile de gaze cu efect de seră. Istoricul de succes al Statelor Unite în promovarea obiectivelor economice și de mediu ar trebui să fie un model pentru alte țări.
În ultimii ani, Statele Unite au aderat la acorduri și inițiative internaționale care nu reflectă valorile țării noastre sau contribuțiile noastre la urmărirea obiectivelor economice și de mediu. În plus, aceste acorduri direcționează banii contribuabililor americani către țări care nu necesită sau nu merită asistență financiară în interesul poporului american.
Sec. 2. Politica. Politica administrației mele este de a pune pe primul loc interesele Statelor Unite și ale poporului american în elaborarea și negocierea oricăror acorduri internaționale cu potențial de a afecta sau de a sufoca economia americană. Aceste acorduri nu trebuie să împovăreze în mod nejustificat sau nedrept Statele Unite (…)
DEZLĂNȚUIREA ENERGIEI AMERICANE
Prin autoritatea care îmi este conferită în calitate de președinte prin Constituție și legile Statelor Unite ale Americii, se dispune prin prezenta:
Secțiunea 1. Context. America este binecuvântată cu o abundență de resurse energetice și naturale care au alimentat în mod istoric prosperitatea economică a națiunii noastre. În ultimii ani, reglementări împovărătoare și motivate ideologic au împiedicat dezvoltarea acestor resurse, au limitat generarea de energie electrică fiabilă și la prețuri accesibile, au redus crearea de locuri de muncă și au impus cetățenilor noștri costuri energetice ridicate. Aceste costuri ridicate ale energiei devastează consumatorii americani prin creșterea costurilor de transport, încălzire, utilități, agricultură și producție, slăbind în același timp securitatea noastră națională.
Prin urmare, este în interesul național să eliberăm resursele energetice și naturale accesibile și fiabile ale Americii. Acest lucru va restabili prosperitatea americană – inclusiv pentru acei bărbați și femei care au fost uitați de economia noastră în ultimii ani. De asemenea, se va reconstrui securitatea economică și militară a națiunii noastre, care va oferi pace prin putere.
Sec. 2. Politica. Este politica Statelor Unite:
(a) să încurajeze explorarea și producția de energie pe terenurile și apele federale, inclusiv pe Platforma Continentală Exterioară, pentru a satisface nevoile cetățenilor noștri și a consolida Statele Unite ca lider energetic mondial pe termen lung în viitor;
(b) pentru a ne consolida poziția de principal producător și procesator de minerale necombustibile, inclusiv minerale de pământuri rare, care vor crea locuri de muncă și prosperitate acasă, vor consolida lanțurile de aprovizionare pentru Statele Unite și aliații lor și vor reduce influența globală a statelor răuvoitoare și adversare
(c) să protejeze securitatea economică și națională a Statelor Unite și pregătirea militară a acestora prin asigurarea faptului că o ofertă abundentă de energie fiabilă este ușor accesibilă în fiecare stat și teritoriu al națiunii;
(d) pentru a se asigura că toate cerințele de reglementare referitoare la energie sunt fundamentate pe o lege clar aplicabilă;
(e) să elimine „mandatul privind vehiculele electrice (VE)” și să promoveze adevărata alegere a consumatorilor, care este esențială pentru creșterea economică și inovare, prin eliminarea barierelor de reglementare din calea accesului la autovehicule; prin asigurarea unor condiții de concurență echitabile în materie de reglementare pentru alegerea vehiculelor de către consumatori; prin încetarea, acolo unde este cazul, a derogărilor de stat privind emisiile care au rolul de a limita vânzările de automobile pe benzină și prin luarea în considerare a eliminării subvențiilor neloiale și a altor denaturări ale pieței rău concepute, impuse de guvern, care favorizează vehiculele electrice în detrimentul altor tehnologii și impun efectiv achiziționarea acestora de către persoane fizice, întreprinderi private și entități guvernamentale deopotrivă, făcând inaccesibile alte tipuri de vehicule;
(f) pentru a proteja libertatea poporului american de a alege dintr-o varietate de bunuri și aparate, inclusiv, dar fără a se limita la becuri, mașini de spălat vase, mașini de spălat rufe, aragazuri pe gaz, încălzitoare de apă, toalete și capete de duș, și pentru a promova concurența pe piață și inovarea în cadrul industriilor producătoare și de aparate;
(g) pentru a se asigura că efectele globale ale unei norme, reglementări sau acțiuni sunt, ori de câte ori sunt evaluate, raportate separat de costurile și beneficiile interne ale acesteia, pentru a promova un proces decizional solid în materie de reglementare și pentru a acorda prioritate intereselor poporului american;
(h) să garanteze că toate departamentele executive și toate puterile de acțiune (agențiile) oferă posibilitatea de a primi comentarii publice și de a efectua analize științifice riguroase, revizuite de experți; și
(i) să se asigure că nicio finanțare federală nu este utilizată într-un mod contrar principiilor subliniate în prezenta secțiune, cu excepția cazului în care acest lucru este prevăzut de lege.
Sec. 3. Revizuirea imediată a tuturor acțiunilor puterii de acțiune care pot îngreuna dezvoltarea resurselor energetice interne. (a) Șefii tuturor agențiilor revizuiesc toate reglementările, ordinele, documentele de orientare, politicile, înțelegerile, ordinele de consimțământ și orice alte acțiuni ale agențiilor existente (denumite în mod colectiv „acțiuni ale agențiilor”) pentru a identifica acele acțiuni ale agențiilor care impun o povară nejustificată asupra identificării, dezvoltării sau utilizării resurselor energetice interne – acordând o atenție deosebită resurselor de petrol, gaze naturale, cărbune, energie hidroelectrică, biocombustibili, minerale critice și energie nucleară – sau care sunt în alt mod incompatibile cu politica stabilită în secțiunea 2 a prezentului ordin, inclusiv restricțiile privind alegerea de către consumatori a vehiculelor și aparatelor (…)