Cinci mari producători auto – Mercedes, Ford, Peugeot-Citroën, Renault și Nissan – se confruntă începând de astăzi cu un proces de proporții la Înalta Curte din Londra, în cel mai recent episod al scandalului global Dieselgate, izbucnit în urmă cu un deceniu, relatează AFP.
Instanța urmează să decidă dacă software-ul instalat pe anumite modele diesel a fost conceput pentru a păcăli testele oficiale de emisii și pentru a ascunde nivelurile reale de poluare cu oxizi de azot. Producătorii neagă acuzațiile și susțin că tehnologiile au avut justificări tehnice și legale.
Un proces cu implicații financiare uriașe
Procesul – programat să dureze trei luni – vizează inițial aproximativ 1,8 milioane de șoferi britanici care au deschis plângeri împotriva celor cinci constructori, dar și împotriva altor mărci, precum Jaguar Land Rover, Toyota, Vauxhall-Opel și BMW.
Dacă instanța va decide că producătorii sunt vinovați, cazul ar putea deschide calea către compensații de ordinul miliardelor de lire sterline pentru clienți.
„Este un caz mult mai amplu decât cel al Volkswagen. Vorbim de aproape toți marii producători auto prezenți pe piața britanică”, a declarat avocatul Martyn Day de la firma Leigh Day, care reprezintă reclamanții.
Un scandal care a zdruncinat industria auto globală
Scandalul Dieselgate a izbucnit în septembrie 2015, când Volkswagen a recunoscut că a folosit „dispozitive de manipulare” (defeat devices) pentru a falsifica rezultatele testelor de emisii. Cazul a declanșat un val de anchete și procese în întreaga lume și a adus companiei germane amenzi și despăgubiri de peste 32 miliarde de euro, în special în Statele Unite.
În Marea Britanie, Volkswagen a acceptat în 2022 să plătească 193 de milioane de lire sterline pentru a închide un proces colectiv intentat de 91.000 de șoferi.
Actualul proces extinde responsabilitatea asupra altor producători și pune în discuție etica practicilor din industria auto într-un moment în care tranziția către mobilitatea electrică și obiectivele de reducere a emisiilor devin tot mai stringente.
Cazul Dieselgate a devenit un exemplu negativ clasic în evaluările ESG, demonstrând cum lipsa de transparență și încercările de eludare a reglementărilor pot duce la pierderi financiare masive și la erodarea încrederii consumatorilor.
Pentru o industrie aflată în plină transformare spre vehicule electrice și neutralitate climatică, rezultatul acestui proces va reprezenta un semnal puternic privind importanța integrității corporative și a respectării legislației de mediu.