Companii responsabile față de mediu și oameni

Emisiile de transport ale Inditex, proprietarul Zara, au crescut cu 10% în 2024

Gigantul modei fast-fashion, Inditex, proprietarul brandului Zara, a raportat o creștere semnificativă a emisiilor de carbon provenite din activitățile de transport în anul fiscal 2024. Conform raportului anual publicat vineri, emisiile generate de transportul și distribuția în amonte au atins 2.614.230 tone de echivalent dioxid de carbon (CO2eq), marcând o creștere de 10% față de cele 2.378.464 tone înregistrate în 2023.

Creșterea transportului aerian pentru evitarea întârzierilor

Această creștere reflectă decizia Inditex de a utiliza mai frecvent transportul aerian pentru a aduce produsele din centrele de producție din Asia către hub-ul său logistic din Zaragoza, Spania, și ulterior în magazine.

Reuters a relatat în noiembrie că retailerul a intensificat semnificativ folosirea transportului aerian pentru produsele fabricate în India și Bangladesh, două centre cheie de producție, pentru a evita întârzierile de transport maritim care ar putea afecta capacitatea companiei de a aduce rapid în magazine haine în tendințe.

Atacurile asupra navelor de containere în Marea Roșie au forțat multe vase să evite ruta Canalului Suez, folosind în schimb o rută mult mai lungă în jurul Africii pentru transportul produselor din Asia. Acest lucru a avut un impact negativ asupra emisiilor de carbon generate de transportul maritim pentru multe companii, inclusiv Inditex.

Emisii vs. creștere economică

Un purtător de cuvânt al Inditex a declarat că, deși transportul maritim și rutier rămân metodele principale pentru expedierea articolelor vestimentare, emisiile de transport au crescut într-un ritm mai lent decât vânzările. Cu toate acestea, comparativ cu cantitatea de produse, emisiile de transport au crescut în ritm dublu. Conform raportului, Inditex a utilizat 678.596 tone de materii prime în 2024, cu 5,1% mai mult decât în 2023, în timp ce emisiile de transport au crescut cu 10%.

Retailerul, care deține și branduri precum Bershka, Pull & Bear și Massimo Dutti, a raportat miercuri o creștere de 10,5% a vânzărilor pentru 2024, ajungând la 38,6 miliarde de euro.

Progrese și provocări în reducerea emisiilor

Emisiile totale de gaze cu efect de seră ale Inditex au rămas constante în 2024 comparativ cu 2023, datorită unei scăderi a emisiilor legate de aprovizionarea cu produse, cea mai mare categorie de emisii. Emisiile din „bunuri și servicii achiziționate” au scăzut cu 6%, ajungând la 6.696.995 tone de echivalent CO2 de la 7.102.152 tone, ceea ce Inditex a atribuit achiziționării mai multor textile cu un impact redus asupra mediului. Compania a raportat că 33% din fibrele și materiile prime au provenit din reciclarea deșeurilor post-consum în 2024, în creștere de la 18% în 2023.

Cu toate acestea, retailerul nu a înregistrat progrese către obiectivul său de reducere a emisiilor indirecte. Inditex are ca țintă reducerea emisiilor sale „Scope 3” – cele generate în lanțul său de aprovizionare, de exemplu de fabricile furnizorilor, transportul produselor, călătoriile de afaceri și deșeurile post-consum – cu 51% până în 2030 și cu 90% până în 2040, comparativ cu nivelurile din 2018.

Emisiile Scope 3 ale Inditex în 2024 au fost de 13.427.762 tone de echivalent CO2, o ușoară creștere față de nivelul din 2018 de 13.421.935 tone, conform raportului anual.

Conform obiectivelor publicate în raport, până în 2030 compania va trebui să reducă această cifră la 4.916.311 tone, iar până în 2040 la 1.003.329 tone pentru a-și îndeplini ținta aprobată de Science Based Targets Initiative, o organizație nonprofit globală care evaluează obiectivele climatice ale companiilor.

Share this article
Prev Post

Concursul de fotografie ”Environment&Me” 2025: O invitație de a captura relația noastră cu mediul înconjurător

Next Post

Luna Plantării Arborilor 2025: Proiect de împădurire demarat în „Sahara Olteniei”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next