Un sistem de finanțare a ratei la leasing de 100 de euro/lună pentru vehicule electrice (EV) fabricate în UE va fi introdusă în Franța în luna noiembrie, a anunțat luni președintele francez Emmanuel Macron.
Anunțul, notează Euractiv, face parte dintr-o strategie guvernamentală mai amplă de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 5% anual, cu scopul de a reduce cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.
Măsura este totodată menită să ajute gospodăriile mai sărace, într-un efort de a schimba obiceiurile de mobilitate de la mașini cu ardere la modele electrice. Franța, alături de toate celelalte state membre ale UE, a fost de acord să interzică vânzarea de mașini noi care emit CO2 începând cu 2035.
Așa-numitul „leasing social” ar trebui prin urmare să ofere gospodăriilor cu venituri mici șansa de a renunța la o mașină veche și poluantă în schimbul unei mașini electrice noi.
„Vrem ca această schemă să ofere oamenilor acces la mașini electrice fabricate în Europa”, a spus președintele Franței, subliniind riscul ca jucătorii majori din țări terțe, dintre care cel mai mare este China, să inunde piețele franceze.
Franța, care găzduiește giganții producătorilor de automobile Renault și Stellantis, urmărește îndeaproape China, care a câștigat cote semnificative de piață în UE în ultimii ani. Mărcile chineze au atins 8% din piața vehiculelor electrice a UE în 2022, datele Comisiei Europene arătând că procentul ar putea crește până la 15% până în 2025.
Potrivit companiei de consultanță Ptolemus Consulting Group, prețurile vehiculelor electrice din China au scăzut cu aproximativ 50% între 2015 și 2022, de la 67.000 de euro la 32.000 de euro. Prețurile vehiculelor electrice europene, pe de altă parte, au crescut cu 17% în aceeași perioadă, de la puțin sub 49.000 de euro la peste 55.000 de euro.
Potrivit publicației franceze Numerama, Dacia Spring, care are o ofertă de leasing sub 100/lună, va fi exclusă din această schemă de sprijin, în contextul în care mașina este made in China.