Companii responsabile față de mediu și oameni

Producătorii vor avea noi obligații de a repara produse chiar și după expirarea perioadei de garanție legală

După expirarea garanției, consumatorii din UE vor avea dreptul de a cere repararea unor produse precum mașinile de spălat, aspiratoarele, telefoanele mobile și bicicletele.

Parlamentul European și-a adoptat marți poziția de negociere referitoare la noi norme care consolidează dreptul la reparare și reduc impactul consumului în masă asupra mediului. Propunerea urmărește să încurajeze un consum mai sustenabil prin simplificarea reparării bunurilor defecte, reducerea deșeurilor și sprijinirea sectorului reparațiilor.

În perioada de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii, cu excepția cazului în care reparația nu este posibilă sau ar incomoda consumatorul. Eurodeputații propun și extinderea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs.

După expirarea garanției, consumatorii vor avea dreptul de a cere repararea unor produse precum mașinile de spălat, aspiratoarele, telefoanele mobile și bicicletele. Pentru ca reparațiile să devină opțiunea mai atractivă pentru consumatori, eurodeputații propun ca producătorii să împrumute clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor. Dacă un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb un produs recondiționat.

O piață a reparațiilor mai competitivă și stimulente pentru a alege repararea

Adesea, consumatorii se simt descurajați să ceară repararea unui produs din diverse cauze: costurile mari, accesul dificil la servicii de reparație sau faptul că produsul este proiectat într-un mod care împiedică reparațiile. Potrivit poziției Parlamentului, reparatorii independenți, furnizorii de servicii de recondiționare și utilizatorii finali vor avea acces, la un cost rezonabil, la toate piesele de schimb, informațiile și instrumentele necesare pentru a face reparații.

Pentru ca reparațiile să devină mai atractive și mai accesibile, deputații propun să li se ofere consumatorilor bonuri și alte stimulente financiare prin fonduri naționale pentru reparații.

„Parlamentul a sprijinit în mod constant dreptul consumatorilor la reparații și, în cele din urmă, putem spune că răspundem în mod direct solicitărilor oamenilor. Oamenii doresc să extindă durata de viață a dispozitivelor lor, dar este adesea prea costisitor sau dificil. Am adoptat o serie de măsuri pentru a încuraja consumatorii să aleagă reparația în locul înlocuirii, cu un accent special pe sprijinirea reparatorilor independenți și pe stabilirea de stimulente financiare. Așteptăm poziția Consiliului în curând, astfel încât să putem începe negocierile pentru a transforma aceste măsuri în legislație și pentru a deschide calea către o economie europeană cu adevărat circulară.” a declarat raportorul René Repasi (S&D, Germania).

După ce Consiliul își adoptă poziția de negociere pe 22 noiembrie, vor putea începe discuțiile cu Parlamentul. Prima reuniune va avea loc pe 7 decembrie.

Foto: karlyukav – freepik

Share this article
Prev Post

beVisioneers Fellowship 2024/2025 susține proiectele tinerilor cu impact pozitiv pentru planetă

Next Post

COP28: Parlamentul European solicită eliminarea tuturor subvențiile pentru combustibilii fosili la nivel mondial până în 2025

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next