Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a publicat o nouă analiză care surprinde piața înmatriculărilor de vehicule comerciale noi, furgonete, camioane, autobuze, în primul trimestru al anului 2024.
În timp ce vânzările de furgonete au crescut, vânzările de camioane au scăzut ușor, în ciuda creșterii pieței camioanelor cu încărcare electrică. Vânzările de autobuze au crescut per ansamblu, cele cu încărcare electrică înregistrând creșteri notabile.
În T1 2024, vânzările de furgonete noi din UE au crescut cu 12,6%, cu aproape 400.000 de unități vândute pe fondul unor rezultate solide pe piețele cheie. Italia a fost lider, cu o creștere remarcabilă de 19,4%, urmată de Germania, cu 12,7%, Spania, cu 10,9%, și Franța, cu 8,7%.
În schimb, înmatriculările de camioane noi în UE au scăzut cu 4%, până la 85.296 de unități. Acest lucru s-a datorat în principal unei scăderi de 5,4% a vânzărilor de camioane de mare tonaj, în ciuda unei creșteri de 5% la categoria camioanelor medii. Germania și Franța au raportat scăderi ușoare de 2,2% și, respectiv, 0,3%. Spania și Italia au sfidat tendința cu creșteri robuste de 15,7% și, respectiv, 6,6%.
Vânzările de autobuze au avut, de asemenea, un început de an pozitiv, noile înmatriculări din UE crescând cu 23,3% față de primul trimestru al anului 2023, totalizând 9.624 de unități. În timp ce vânzările au scăzut cu 16,8% în Franța, trei piețe majore au crescut substanțial: Germania (+20%), Italia (+18,3%) și Spania (+7,6%).
Vehicule comerciale noi în funcție de sursa de energie
Furgonete
Dieselul a fost alegerea preferată pentru furgonetele noi în UE în primul trimestru al anului 2024. Vânzările au crescut cu 12,2%, ajungând la 336.698 de unități, deținând o cotă de piață stabilă de 84,2% (o ușoară scădere față de 84,5% în T1 2023). Modelele pe benzină au crescut cu un procent semnificativ de 18,8%, reprezentând 6,1% din cotă. Furgonetele cu încărcare electrică au înregistrat o creștere mai modestă de 4,2%, având o cotă de piață de 5,8%, în ușoară scădere de la 6,2% anul trecut. Vânzările de furgonete hibride câștigă treptat ritmul, cu o creștere de 12,6%, în timp ce reprezintă doar 2,2% din cota de piață.
Camioane
Dieselul și-a menținut dominația pe piața camioanelor în primul trimestru al anului 2024. Camioanele diesel au reprezentat 95,5% din noile înmatriculări din UE, în ciuda unei scăderi de 4,5% față de anul precedent. Camioanele cu încărcare electrică au înregistrat o creștere solidă de 29,5%, asigurându-și aproape 2% din cota de piață, față de 1,4% anul trecut. Germania a condus această expansiune cu o creștere de 173,7%, trecându-și în cont 56% din vânzările de camioane cu încărcare electrică din UE.
Autobuze
Înmatriculările noi de autobuze cu încărcare electrică din UE au crescut cu 10,3% în primul trimestru al anului 2024. Cu toate acestea, cota de piață a scăzut ușor de la 13,7% anul trecut la 12,3%. Germania, cea mai mare piață în funcție de volum, a crescut cu 20,7%. Piața din România a crescut cu un procent considerabil de 149,2%, devenind astfel a doua piață ca mărime pentru autobuzele cu încărcare electrică. Franța, care anterior era cea mai mare piață, și-a văzut vânzările de autobuze cu încărcare electrică mai mult decât înjumătățite, cu o scădere de 66,4%. Între timp, vânzările de autobuze hibrid-electrice au înregistrat o scădere marginală de 1,9% și reprezintă acum 10,9% din piață. Înmatriculările de autobuze diesel au înregistrat o creștere solidă de 38,8% și reprezintă acum o cotă de piață de 70,7%, în creștere față de 62,8% în anul precedent.
Sursa foto: Unsplash