Companii responsabile față de mediu și oameni

Incidența cazurilor de greenwashing în comunicarea ESG a crescut la nivel global, în special în sectorul bancar și financiar

Un nou studiu realizat de RepRisk, cea mai mare platformă de analiză bazată pe inteligența artificială a datelor ESG din lume, cu sediul în Elveția, arată o creștere majoră a numărului cazurilor de greenwashing, cu unul din patru incidente de risc ESG legat de comunicarea înșelătoare în jurul problemelor de mediu.

Raportul RepRisk arată că practicile de greenwashing s-au extins dincolo de inducerea directă în eroare a consumatorilor, incluzând promisiuni, certificări și angajamente.

Practica a înregistrat o creștere semnificativă în Europa și în America, în special în sectorul bancar și în cel al serviciilor financiare – care au înregistrat o creștere cu 70% a numărului de incidente de greenwashing în ultimul an (septembrie 2022 – septembrie 2023), comparativ cu perioada anterioară.

Potrivit RepRisk, sectorul bancar și al serviciilor financiare este al doilea după cel al combustibililor fosili în ceea ce privește numărul de incidente de greenwashing.

În cazul a peste 50% dintre incidentele de risc din sectorul financiar, comunicările de greenwashing fac referire fie la combustibilii fosili, fie la companiile de petrol și gaze.

Studiul din acest an al RepRisk a analizat și fenomenul de socialwashing – o practică care, chiar dacă nu este la fel de proeminentă, merge adesea mână în mână cu dezinformarea ecologică.

Socialwashing apare atunci când companiile fac afirmații înșelătoare cu privire la responsabilitatea lor socială, zugrăvindu-se pe ele însele într-o lumină pozitivă, în timp ce ascund o problemă socială subiacentă.

Analiza RepRisk arată că 55% dintre incidentele de risc de greenwashing la nivel global au o componentă socială, care se regăsește într-un spectru de probleme sociale.

Cea mai frecventă problemă de socialwashing, atât în Regatul Unit, cât și în SUA, este reprezentată de abuzurile privind drepturile omului și complicitatea corporativă, care reprezintă 26% și, respectiv, 25% din incidentele din fiecare țară.

Diversitatea rămâne o problemă cheie în acest caz: în SUA, 18% dintre incidentele de socialwashing sunt legate de discriminarea socială și discriminarea la locul de muncă, în comparație cu 11% în Regatul Unit.

Abordarea RepRisk

RepRisk abordează fenomenul de greenwashing prin intersecția a două criterii: comunicarea înșelătoare și o problemă de mediu, cum ar fi poluarea locală sau impactul peisagistic, asupra ecosistemelor și biodiversității. Incidentele de risc ESG din acest domeniu de aplicare pot include criticile aduse unei campanii publicitare care îi induce în eroare pe consumatori cu privire la impactul asupra mediului, rezultatele unor cercetări care dezvăluie faptul că o companie supraestimează impactul unei inițiative sau acțiunile companiei vs. angajamentele privind clima.

RepRisk definește socialwashing ca fiind contradicția dintre imaginea pozitivă comunicată de o companie și o problemă socială în comportamentul său de afaceri, cum ar fi încălcarea drepturilor omului și complicitatea corporativă, munca copiilor sau impactul asupra comunităților.

Accesează comunicatul de presă RepRisk

Accesează raportul RepRisk

Share this article
Prev Post

Auchan a colectat un volum record de peste 23 de milioane de ambalaje – SGR înainte de SGR

Next Post

Make My Money Matter. Universitățile britanice sunt îndemnate să renunțe la finanțatorii bancari de combustibili fosili

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next