Țările Uniunii Europene au sprijinit luni obiective mai stricte privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele de marfă, cerând ca noile camioane să își reducă emisiile cu 90% până în 2040, dar au amânat un obiectiv planificat pentru a stimula trecerea la autobuze urbane electrice, relatează Reuters.
Miniștrii climei din țările UE au convenit să sprijine o propunere legislativă în acest sens, care ar impune, de asemenea, ca noile camioane vândute în UE să aibă emisii de CO2 cu 45% mai mici până în 2030 și cu 65% până în 2035, comparativ cu nivelurile din 2019.
Aceștia au amânat până în 2035 obiectivul propus ca toate autobuzele urbane noi să aibă emisii zero de CO2, după ce țări precum Franța și Estonia au declarat că termenul de 2030 propus de Comisia Europeană este nerealist.
Propunerea de lege, pe care țările UE o vor negocia acum cu Parlamentul European, are ca scop declanșarea de investiții pentru a reduce amprenta de CO2 a sectorului vehiculelor grele și pentru a extinde producția de vehicule electrice, ceea ce unii producători s-au angajat deja să facă.
Daimler Truck, de exemplu, s-a angajat ca noile sale camioane să fie neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2 începând din 2039 în Europa, SUA și Japonia.
În prezent, majoritatea camioanelor din Europa funcționează cu motorină.
Italia a urmărit să acorde un rol mai important vehiculelor cu motoare cu combustie care funcționează cu carburanți cu emisii reduse de dioxid de carbon, ceea ce ar fi putut reduce numărul de camioane electrice pe care producătorii ar fi trebuit să le vândă pentru a se conforma obiectivului.
Țări precum Danemarca, Țările de Jos și Portugalia s-au opus acestei măsuri, despre care au spus că ar slăbi obiectivele de reducere a emisiilor de CO2. Țările au fost de acord să ia în considerare ideea doar atunci când legea va fi revizuită în 2028.
Statele membre au aprobat deja un text legislativ care va interzice vânzarea de autoturisme noi echipate cu motoare cu ardere internă din 2035.
Sursa foto: Unsplash