Noile norme de poluare ale Uniunii Europene pentru autoturismele și camioanele cu motoare cu combustie vor fi mai puțin ambițioase decât se prevăzuse inițial, după ce parlamentarii europeni au votat joi pentru amânarea și diluarea unora dintre reglementări, informează Reuters.
Legea Euro 7 propusă de UE ar fi înăsprit limitele privind emisiile poluante dăunătoare pentru sănătate provenite de la mașinile cu motoare cu combustie. Comisia Europeană a declarat că beneficiile pentru sănătate ar depăși cu mult costurile.
Cu toate acestea, țările UE și legiuitorii – care sunt însărcinați cu negocierea legii finale în lunile următoare – au fost de acord să slăbească normele.
Astfel, aceștia au votat pentru a menține propunerea Comisiei privind limitele pentru oxizi de azot (NOx), particule și monoxid de carbon pentru autovehicule. Dar au „îndulcit” limitele de NOx pentru camioane și au amânat momentul în care normele se vor aplica – pentru autoturisme, până la trei ani după adoptarea întregii legislații secundare asociate cu propunerea.
Comisia dorea ca normele să se aplice din 2025.
„Propunerea lipsită de sens a [Comisiei Europene] va fi schimbată în mod fundamental”, a declarat Alexandr Vondra (foto), raportorul ceh al Parlamentului European privind normele, într-o postare pe platforma de socializare X.
Parlamentarii ecologiști au criticat votul ca fiind o șansă ratată de a reduce cele aproximativ 70.000 de decese premature pe an în Europa atribuite poluării generate de autovehicule.
„UE ratează oportunitatea de a fi viitorul lider în domeniul tehnologiei ecologice”, a spus deputatul european din Grupul Verzilor, Bas Eickhout.
Ministrul italian al industriei, Adolfo Urso, a declarat că votul a confirmat o „nouă majoritate politică” în Europa în ceea ce privește politicile ecologice. „Rațiunea prevalează asupra ideologiei”, a spus el.
Producătorii de automobile și țări precum Italia și Republica Cehă au susținut că normele Euro 7 așa cum au fost propuse ar fi fost prea costisitoare.
Ei spun că, având în vedere că UE are deja un termen limită pentru a pune capăt vânzărilor de mașini noi care emit CO2 în 2035, ar fi mai bine ca investițiile să se concentreze în producția de vehicule electrice decât în îmbunătățirea impactului de mediu al mașinilor cu motoare cu combustie.
Foto: captură video Parlamentul European