Reprezentanții companiei RetuRO, administratorul sistemului de Garanție-Returnare au organizat o nouă conferință pentru a explica beneficiile dar și provocările implementării acestui proiect. După Ploiești sau Timișoara, a venit rândul Brașovului pentru a fi gazda unei întâlniri marca RetuRO.
Reprezentanții companiei RetuRO s-au întâlnit cu membri ai Federației Industriei Hoteliere din România, ai Breslei Cârciumarilor Brașoveni, investitori din Poiana Brașov, reprezentanți ai unor rețele de supermarketuri sau ai patronatelor din turism, comercianți independenți mici și mijlocii, pentru a analiza problemele survenite la începutul implementării SGR.
De precizat că agenții comerciali din HoReCa nu sunt obligați să înființeze puncte de colectare pentru consumator, din moment ce consumul se întâmplă exclusiv în locație. Ambalajele vor fi păstrate și returnate apoi RetuRO, astfel banii de pe garanție sunt recuperați direct de la RetuRO. În prezent, se caută metode de transport mai eficiente pentru tot ce înseamnă sticlă.
„Avem deja patru luni pline de când a demarat sistemul. Avem un obiectiv clar: să facem țara aceasta mai curată. Când mergem în parcuri, când mergem pe litoral, cu familiile, cu copiii noștri, să nu mai vedem ce era până acum, în albiile râurilor, pe munți, să nu mai vedem toate acele mormane de gunoaie și, de asemenea, vrem să schimbăm comportamentul de reciclare a 19 milioane de români”, a explicat, la Brașov, Anca Severin, Marketing and Commercial Director al companiei RetuRO.
Potrivit acesteia, până în momentul de față, România era pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește reciclarea. „Nu exista încredere în sistemele de colectare care au existat până în momentul de față. Puritatea materialelor colectate era una foarte mică, prin urmare eforturile nu se simțeau. Ceea ce ne propunem noi cu SGR este să ajungem la o rată de cel puțin 65% în primul an de colectare și ambalajele pe care noi le colectăm să aibă o puritate foarte bună astfel încât să le putem vinde către reciclatori și ele să se întoarcă ulterior, din nou în alte ambalaje”, a precizat Anca Severin.
Cătălina Marga, CFO RetuRo, a explicat de ce era nevoie de introducerea unei garanții.
„O sticlă pe care o folosim acasă la noi și consumăm băutura din ea trebuie să provină dintr-o veche sticlă, să nu existe materie primă virgină în acest proces de fabricație”, a arătat Cătălina Marga. Ea a subliniat că lucrurile trebuie să se schimbe pentru a putea trăi într-o țară curată. „După 30 de ani în care nu a existat această componentă de garanție, nu există o colectare naturală fără să existe această garanție care să circule pe tot lanțul astfel încât ea să fie zero la final dacă toată lumea și-a făcut treaba în circuit” a precizat Cătălina Marga.
Într-o intervenție video, Feliciu Paraschiv, vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România a insistat asupra diferențelor între colectarea automată și cea manuală. „Nu ne dorim profit, dar ne dorim să ieșim cu costuri zero, pentru că noi nu putem să finanțăm sistemul”, a subliniat acesta, nu înainte de a solicita și o siglă mai mare pe ambalaje, pentru a fi mai ușor depistată.
„Ce obligații are administratorul? Să facă plata către comercianți a garanției pe care aceștia au achitat-o consumatorului, cât și a unei sume de bani pentru eforturile de colectare depuse, în funcție de numărul de ambalaje colectate. Noi ne vom îngriji ca toate centrele de colectare să proceseze, să sorteze și să numere ambalajele pe care le colectăm din piață”, a arătat și Denisa Gogorița – Legal Director RetuRO.
Sistemul de Garanție-Returnare înseamnă tehnologii noi, oportunități de business, locuri de muncă verzi și, foarte important, dispariția deșeurilor aflate la fiecare colț de stradă. Prin SGR, am putea colecta 77% din PET până în 2025 și 90% până în 2029, ținte impuse României de Uniunea Europeană.