Companii responsabile față de mediu și oameni

Cele mai mari companii de carne și lactate din lume cheltuiesc mai mult pe reclame decât pe reducerea emisiilor (raport)

Giganții globali ai cărnii și lactatelor investesc doar o fracțiune din veniturile lor în reducerea emisiilor, deși se numără printre cei mai mari poluatori din lume, conform unor noi estimări.

Cheltuielile companiilor pentru publicitate le-au depășit pe cele pentru soluții cu emisii reduse de carbon, arată raportul grupului de campanie Changing Markets Foundation, citat de deSmog, în timp ce corporațiile și-au intensificat încercările de a câștiga consumatorii cu certificarile lor ecologice.

Sectorul cărnii și al lactatelor – responsabil pentru peste 14% din emisiile globale de gaze cu efect de seră – s-a aflat sub presiune crescândă în ultimii ani pentru a aborda daunele majore asupra climei.

Raportul „The New Merchants of Doubt”, publicat recent, examinează obiectivele climatice, dosarele de lobby și campaniile publicitare ale 22 dintre cele mai mari companii de creștere a animalelor, prin studii de caz în SUA, Marea Britanie, UE, Australia, Noua Zeelandă, Italia și Brazilia.

Vacile emit cantități mari de gaze cu efect de seră prin râgăieli și flatulențe – iar expansiunea sectorului de creștere a animalelor determină creșterea emisiilor pe măsură ce crește consumul de carne. Companiile de carne și lactate au fost, de asemenea, legate de defrișările din Amazon și a altor rezervoare vitale de carbon, unde vaste întinderi de pădure au fost tăiate pentru creșterea vitelor sau pentru a permite producția de soia exportată pentru hrana animalelor.

Raportul a constatat că sectorul nu a luat măsuri pentru reducerea emisiilor, cheltuind, în același timp, milioane de euro pe promovarea afirmațiilor privind sustenabilitatea. În ultimii ani, companiile s-au confruntat cu o serie de acuzații de greenwashing, mai multe companii fiind obligate să retragă reclamele înșelătoare – inclusiv gigantul brazilian din sectorul cărnii JBS, care anul trecut a primit ordin de la organismul de supraveghere a publicității din SUA să nu mai facă afirmații „zero net”.

Potrivit raportului, campaniile industriei au fost puternic orientate către consumatorii tineri din Generația Z, inclusiv prin parteneriate TikTok și YouTube, precum și prin programe educaționale în școli.

Analiștii au comparat acest marketing ecologic cu lobby-ul din culise al sectorului creșterii animalelor. Conform raportului, companiile și grupurile lor comerciale s-au opus legilor care protejează natura în mai multe țări, inclusiv încercărilor de a reduce metanul, un puternic gaz cu efect de seră.

Raportul „expune ipocrizia flagrantă a Big Meat and Dairy”, a declarat Nusa Urbancic, CEO al Changing Markets Foundation.

„Acestea pretind că sunt angajate în soluțiile climatice, în timp ce folosesc tactici înșelătoare pentru a distrage atenția, a întârzia și a deraia acțiunile semnificative. Aceste tactici le reflectă pe cele ale Big Oil și Big Tobacco, permițându-le să își continue practicile dăunătoare fără a fi controlate.”

Greenwashing

În timp ce majoritatea companiilor analizate au promovat eforturi pentru a atinge zero net și neutralitatea carbonului, cele mai multe nu declară cât intenționează să investească în reducerea emisiilor.

Analiza datelor disponibile public arată că companiile au cheltuit doar 1% din veniturile lor pentru cercetare și dezvoltare (R&D) – un domeniu care include cheltuieli pentru îmbunătățirea sustenabilității.

În numeroase cazuri – unde informațiile despre cheltuieli erau disponibile – companiile au plătit mai mult pentru publicitate decât pentru eforturile lor de decarbonizare.

JBS, cea mai mare companie de carne din lume, a investit doar 0,03% din veniturile anuale în măsuri climatice, indică estimările – adică aprox. 6% din cheltuielile sale totale de publicitate. Între timp, giganții lactatelor Fonterra, Nestlé și Arla au cheltuit mai mult pe publicitate decât pe cercetarea și dezvoltarea de soluții cu emisii reduse de carbon, conform raportului.

Nestlé – ale cărei 87,5 milioane de tone de emisii sunt similare cu cele ale Chile – a cheltuit de 14 ori mai mult pe „marketing și administrație” în ultimul an decât a făcut-o pe „agricultură regenerativă” (angajamentul principal de cheltuieli pentru sustenabilitate al companiei) în ultimii cinci ani, a constatat raportul.

„Agricultura regenerativă” a fost larg promovată de companiile de creștere a animalelor ca o soluție pentru emisiile lor în creștere. Cu toate acestea, organizația World Resources Institute a constatat că, deși benefică pentru mediu, are un „potențial limitat” de atenuare a schimbărilor climatice.

În replică, Charlotte Rutherford, directorul de sustenabilitate al Fonterra, a declarat că cifrele din raport nu reflectă cu acuratețe investiția organizației în sustenabilitate, iar un purtător de cuvânt al Nestlé a declarat că compania investește și livrează conform „foii de parcurs pentru zero net” și că este pe drumul cel bun pentru a reduce emisiile agricole din lanțul său de aprovizionare cu 50% până în 2030.

„Continuăm să ne intensificăm eforturile climatice folosind C&D de clasă mondială, inclusiv prin Institutul Nestlé pentru Științe Agricole,” a spus Nestlé într-o declarație prin e-mail.

Celelalte companii și grupuri menționate în acest articol au fost toate contactate pentru comentarii, dar nu au răspuns înainte de publicare.

Raportul a constatat, de asemenea, că bugetele mari de marketing ale companiilor au fost uneori folosite pentru a induce în eroare consumatorii prin afirmații de greenwashing.

Companiile au făcut acest lucru prin declarații vagi și înșelătoare pe ambalajele produselor, de exemplu. Compania daneză de lactate Arla și-a promovat brânza cheddar ca „construind un viitor sustenabil”, deși compania nu are obiective climatice aliniate cu 1,5°C, a constatat raportul.

JBS, cel mai mare producător de carne din lume, este în prezent dat în judecată de procurorul general al New York-ului, Letitia James, sub acuzația că a indus în eroare consumatorii cu privire la angajamentele sale climatice.

Raportul Changing Markets Foundation a constatat, de asemenea, că industria cărnii și a lactatelor a vizat audiențe mai tinere prin campanii adaptate pe social media și colaborări online cu influenceri, gameri și figuri sportive populare.

Generația Z – care descrie persoanele cu vârsta între 14 și 27 de ani în prezent – este în general văzută ca fiind mai preocupată de mediu, schimbările climatice și bunăstarea animalelor și, prin urmare, mai predispusă să se îndrepte către diete cu emisii mai reduse de carbon.

Raportul a oferit un exemplu de colaborare între grupul industrial Dairy Farmers of America și influencerul american de pe YouTube Sean Evans, care s-au asociat în 2022 ca parte a unei campanii majore de marketing.

Evans – gazda emisiunii „Hot Ones” de la First We Feast, care prezintă celebrități mâncând aripioare picante – a realizat un video sponsorizat pentru cei 13,6 milioane de abonați ai săi, promovând laptele ca protecție împotriva mâncărurilor picante și „de asemenea [pentru a] ajuta planeta să n udevină prea fierbinte”.

Obiective climatice inadecvate

Deși 15 din cele 22 de companii analizate au publicat sau lucrau la stabilirea unor obiective climatice, raportul a constatat că acestea nu se aliniază cu recomandările experților.

ONU a publicat îndrumări privind stabilirea unor obiective semnificative în 2022 înaintea COP27, ca răspuns la temerile că obiectivele inadecvate ar putea contribui la greenwashing. Raportul a constatat că niciuna dintre companiile analizate nu respectă aceste recomandări.

Obiectivele inadecvate pot alimenta „o cultură a dezinformării și confuziei climatice”, a declarat Secretarul General al ONU în ianuarie 2023.

Industria creșterii animalelor este responsabilă pentru peste 30% din emisiile globale de metan – un gaz cu efect de seră care are un potențial de încălzire globală de 80 de ori mai mare decât cel al dioxidului de carbon pe o perioadă de 20 de ani.

Cu toate acestea, dintre companiile analizate, doar gigantul lactatelor Danone a stabilit un obiectiv pentru metan – o altă recomandare cheie a ONU.

Raportul a constatat că companiile de carne și lactate au subestimat în mod repetat rolul sectorului în emisiile de metan, de exemplu, afirmând în mod înșelător că emisiile lor de metan sunt o parte naturală a ciclului carbonului și, prin urmare, absorbite de vegetație. Astfel de afirmații ignoră încălzirea semnificativă pe termen scurt cauzată de emisiile de metan ale industriei.

Unele companii produc cantități uriașe de gaz cu efect de seră, printre care JBS, a cărui producție de metan a crescut cu 6% între 2022 și 2023.

Lobby și uși rotative

Sectorul a evitat în mare măsură până acum legislația în materie de climă, raportul constantând că industria a folosit în schimb „acces politic extraordinar” pentru a se opune legilor favorabile naturii.

Companiile de carne și lactate au avut peste 600 de întâlniri cu factorii de decizie de top ai Comisiei Europene în ultimul deceniu, a arătat analiza. În SUA, s-a demonstrat că ușile rotative funcționează din plin. Raportul a evidențiat cum Secretarul Agriculturii Tom Vilsack a lucrat anterior ca președinte al US Dairy Export Council – după o altă perioadă anterioară ca Secretar al Agriculturii sub fostul președinte american Barack Obama.

Sectorul a obținut, de asemenea, o victorie masivă în Legea de Reducere a Inflației, politica emblematică a SUA privind clima. Actul din 2022 a oferit miliarde în finanțare pentru reducerea emisiilor, dar, în urma lobby-ului unor companii precum Cargill și Nestlé, nu a reglementat industria agricolă.

„Sectorul creșterii animalelor are acces incredibil la cel mai înalt nivel politic,” a declarat Nusa Urbancic de la Changing Markets Foundation. „Folosește acest lucru fără rușine pentru a stabili agenda politică și chiar pentru a defini domeniul a ceea ce este posibil când vine vorba de reglementare de mediu.”

Sursa foto: Changing Markets Foundation

Share this article
Prev Post

Din 2026, orice produs electronic introdus pe piața UE trebuie să poată fi reparat, reutilizat și reciclat cu ușurință

Next Post

Fechet: 2 miliarde de ambalaje vor fi reciclate în curând prin SGR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next