ACEA: UE are nevoie de 8 ori mai multe puncte de încărcare pe an până în 2030 pentru a-și îndeplini obiectivele climatice

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a publicat recent raportul ”Charging ahead: accelerating the rollout of EU electric vehicle charging infrastructure”, primul dintr-o serie de noi rapoarte ACEA “Automotive Insights”, care pune în lumină necesitatea urgentă de a intensifica implementarea infrastructurii pentru autovehiculele cu încărcare electrică în Europa pentru a evita regresele în materie de decarbonizare.

Vânzările de automobile electrice din UE au crescut de trei ori mai repede decât instalarea de puncte de încărcare între 2017 și 2023, arată raportul ACEA. Privind în perspectivă, UE are nevoie de un număr de opt ori mai mare de puncte de încărcare anual până în 2030, potrivit estimărilor din industrie.

„Suntem foarte îngrijorați de faptul că implementarea infrastructurii nu a ținut pasul cu vânzările de mașini electrice cu baterii în ultimii ani. Mai mult, acest decalaj de infrastructură riscă să se adâncească în viitor – într-o măsură mult mai mare decât estimează Comisia Europeană.” a declarat directorul general al ACEA, Sigrid de Vries.

Anul trecut au fost instalate puțin peste 150.000 de stații de încărcare publice în UE (în medie, mai puțin de 3 000 pe săptămână), ajungându-se la un total de peste 630 000.

Potrivit Comisiei Europene, ar trebui să fie instalate 3,5 milioane de puncte de încărcare până în 2030. Atingerea acestui obiectiv ar însemna instalarea a aproximativ 410.000 de puncte de încărcare publice pe an (sau aproape 8.000 pe săptămână) – de aproape trei ori mai mult decât ultima rată anuală de instalare.

Cu toate acestea, ACEA estimează că vor fi necesare 8,8 milioane de puncte de încărcare până în 2030. Atingerea acestui obiectiv ar necesita instalarea a 1,2 milioane de încărcătoare pe an (sau peste 22.000 pe săptămână) – de opt ori mai mult decât ultima rată anuală de instalare.

„Accesul facil la puncte de încărcare publice nu este un nice to have, ci o condiție esențială pentru decarbonizarea transportului rutier, pe lângă sprijinul pieței și un cadru de producție competitiv în Europa. Investițiile în infrastructura de încărcare publică trebuie să fie accelerate de urgență dacă vrem să reducem decalajul de infrastructură și să atingem obiectivele climatice”, a avertizat de Vries.

Indicatori esențiali

  • La sfârșitul anului 2023, în UE, erau disponibile 632.423 de stații de încărcare publice și aproximativ 3 milioane de vehicule electrice cu baterii (BEV) în circulație;
  • În 2023, au fost instalate în total aproximativ 153.000 de noi puncte de încărcare publice;
  • Comisia Europeană solicită 3,5 milioane de puncte de încărcare până în 2030 pentru a sprijini nivelul de electrificare necesar pentru a atinge reducerea propusă de 55% a emisiilor de CO2 pentru autoturisme. Atingerea acestui obiectiv ar necesita instalarea a aproape 2,9 milioane de puncte de încărcare publice în următorii șapte ani. Aceasta înseamnă aproape 410.000 pe an sau 7900 pe săptămână;
  • Proiecțiile ACEA sugerează o cerere semnificativ mai mare, estimând necesitatea a 8,8 milioane de puncte de încărcare până în 2030. Pentru a atinge această cifră, ar fi necesară instalarea a 1,4 milioane de încărcătoare pe an sau 22.438 pe săptămână;
  • În ultimii șapte ani, vânzările de BEV-uri (battery electric vehicles) au depășit de peste trei ori creșterea rețelei de puncte de încărcare. Între 2017 și 2023, vânzările de automobile electrice au crescut de peste 18 ori, în timp ce numărul de încărcătoare publice din UE a crescut de doar șase ori în aceeași perioadă;
  • În timp ce unele țări se află în frunte când vine vorba de implementarea infrastructurii, majoritatea sunt în urmă. Doar trei țări UE care acoperă peste 20% din suprafața UE – Țările de Jos, Franța și Germania – găzduiesc aproape două treimi (61%) din totalul punctelor de încărcare din UE. Cealaltă treime (39%) din totalul încărcătoarelor este distribuită în 24 de state membre, acoperind aproape 80% din suprafața regiunii;
  • Țările de Jos, țara cu cea mai mare pondere a infrastructurii, are de peste 52 de ori mai multe puncte de încărcare decât România (144,453 vs. 2.754);
  • Există o corelație puternică între disponibilitatea punctelor de încărcare publice și vânzările de BEV-uri. Lista primelor cinci țări cu cele mai mari vânzări de BEV-uri este în linii mari similară cu cea a țărilor cu cele mai multe încărcătoare: Germania, Franța, Țările de Jos și Italia se regăsesc pe ambele liste de top cinci;
  • Viteza de încărcare este, de asemenea, o problemă majoră pe întreg continentul, deoarece încărcătoarele rapide (cu o capacitate de peste 22 kW) reprezintă o fracțiune din totalul UE. Doar aproximativ unul din șapte încărcătoare (13,5%) este destinat încărcării rapide. Majoritatea sunt încărcătoare „normale”, cu o capacitate de 22 kW sau mai mică (inclusiv multe prize de curent de capacitate redusă);
  • La sfârșitul anului 2023, în UE existau 29 de BEV-uri per încărcător rapid și 53 de BEV-uri și hibrizi plug-in (PHEV-uri) per încărcător rapid.

Accesează raportul ACEA.

Sursa foto: Unsplash

Share this article
Shareable URL
Prev Post

Cantitate record, de 181 tone de alimente, donate de clienții Lidl pentru comunitățile defavorizate

Next Post

Energiile regenerabile au furnizat un procent record de 30% din electricitatea mondială în 2023 (raport)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next