Companii responsabile față de mediu și oameni

Apple și-a prezentat primele produse neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon

Noua gamă de ceasuri Apple Watch lansată de gigantul tehnologic în cadrul evenimentului său anual este comercializată ca fiind neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon, datorită reducerii cu 75% a emisiilor pe durata ciclului de viață.

Evenimentul de lansare a produselor Apple este un moment important în calendar pentru toți cei care lucrează în domeniul tehnologiei digitale, scrie publicația britanică edie. Marți, 12 septembrie, la sediul său central din California, Apple a lansat noua serie iPhone 15, a noua serie de Apple Watch, precum și cea de a doua iterație a Apple Watch Ultra.

Apple a declarat că noua gamă Apple Watch este formată exclusiv din produse cu emisii neutre de dioxid de carbon. Compania a ajuns la o reducere de 75% a emisiilor pe durata ciclului de viață al ceasurilor sale începând din 2015, datorită investițiilor în achiziția de energie curată, în eficiența energetică și în reducerea emisiilor din transporturi.

Reproiectarea produselor și angajamentul lanțului de aprovizionare au condus, de asemenea, la reducerea emisiilor. Fiecare dintre ceasuri include într-un procent de cel puțin 30% din greutate materiale reciclate sau regenerabile, printre altele o carcasă din aluminiu 100% reciclat și cobalt 100% reciclat în baterie.

De remarcat faptul că în contabilizarea emisiilor de dioxid de carbon pentru declarația de neutralitate, Apple ia în calcul inclusiv utilizarea produselor de către consumatori.

Potrivit Apple, „energia electrică [utilizată] pentru fabricarea și încărcarea dispozitivelor reprezintă cea mai mare sursă de emisii ale Apple în toate liniile de produse. Pentru a rezolva această problemă, Apple s-a angajat să investească în proiecte solare și eoliene la scară largă în întreaga lume. Pentru modelele Apple Watch, neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, compania va compensa 100% din consumul de energie electrică preconizat pentru încărcare de către clienți.”

Pentru a aborda problema emisiilor reziduale de 25% asociate ceasurilor, Apple va investi în credite de carbon „în principal din proiecte bazate pe natură”.

Compania și-a declarat intenția de a se asigura că creditele de carbon sunt „de înaltă calitate”, evaluând dacă acestea reprezintă o eliminare suplimentară, măsurabilă, cuantificată și permanentă a carbonului. O altă cerință esențială este ca creditele să nu fie contabilizate de două ori.

O mișcare surprinzătoare?

Jurnalista Justine Calma a susținut că anunțul Apple distrage atenția de la impactul general al companiei asupra climei și mediului. Ea a spus că o măsură mult mai importantă a activității companiei în domeniul climei va fi dacă aceasta își va îndeplini obiectivele pentru 2030 și 2050.

Apple a atins neutralitatea emisiilor de carbon pentru operațiunile sale corporative globale în 2020 și, ulterior, s-a angajat să ajungă la un lanț valoric neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2030.

Compania urmărește să reducă emisiile în amonte și în aval cu cel puțin 75% față de nivelurile din 2015, bazându-se doar pe compensare pentru maximum 25% din emisiile reziduale.

Apple a descris această ambiție ca fiind „agresivă”. Îndeplinirea acestui obiectiv va necesita investiții sporite în decarbonizarea rețelelor naționale de electricitate, inovații în domeniul transporturilor cu emisii reduse de dioxid de carbon și eficientizarea transporturilor și reproiectarea produselor și inovarea materialelor.

În ceea ce privește acest din urmă aspect, Apple urmărește ca, până în 2025, să trează la baterii cu cobalt 100% reciclat, precum și la lipirea cu staniu 100% reciclat și placarea cu aur a plăcilor de circuite. De asemenea, Apple renunță la utilizarea pielii pentru toate liniile de produse adoptând un nou material textil “FineWoven” fabricat din 68% fibre reciclate după consum.

Apple continuă să folosească limbajul neutralității emisiilor de dioxid de carbon, în ciuda unei viitoare măsuri drastice împotriva acestui tip de afirmații în UE. În luna mai, europarlamentarii au votat în favoarea unei noi directive care va împiedica companiile să eticheteze bunurile de consum ca fiind „neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon” sau „carbon-negative”, dacă acestea folosesc compensarea. Va rămâne de văzut cum va alege Apple să comunice clienților din UE eforturile sale în domeniul climei odată ce această directivă va intra în vigoare.

Modificări ale portului de încărcare 

O altă fațetă legată de sustenabilitate a celei mai recente lansări de produse Apple este trecerea de la portul de încărcare „lightning”, exclusiv Apple, la un port USB-C pentru iPhone 15.

Schimbarea a fost necesară, în contextul în care UE impune ca toate dispozitivele electronice vândute în cadrul blocului comunitar începând cu anul 2024 să utilizeze încărcarea USB-C, în încercarea de a reduce deșeurile electronice generate de diversitatea încărcătoarelor.

Pe termen lung, rezultatul va fi probabil o reducere a deșeurilor electronice, însă, în lunile următoare, există temeri că se va înregistra o creștere bruscă a deșeurilor de cabluri Apple „lightning” aruncate la gunoi.

Sursa foto: Apple

Share this article
Prev Post

Frigiderele publice – o soluție de combatere a risipei alimentare și de întrajutorare a oamenilor nevoiași

Next Post

Cât au cheltuit guvernele UE pentru protecția împotriva incendiilor. Lituania și România, în topul clasamentului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next