Lansat în 2019 de Auchan, programul de Colectare și Reciclare a Uleiului Alimentar Uzat, primul de acest gen lansat de un retailer din România, a mobilizat până în prezent peste 770.000 de români care au adus în magazinele Auchan 1 milion de litri de ulei alimentar uzat.
În clasamentul magazinelor care au colectat cea mai mare cantitate de ulei uzat de la demararea proiectului se află hipermarketul Auchan din Satu Mare, urmat de Auchan Drumul Taberei din capitală și de Auchan Galați.
Potrivit Auchan, cantitățile de ulei colectate, cu scopul de a fi transmise spre reciclare, au crescut constant în ultimii doi ani. Astfel, anul trecut, cantitatea colectată a ajuns la 320.000 litri, cu cu peste 40% mai mult decât în anul anterior, fapt datorat și eforturilor constante de promovare a proiectului, prin care retailerul a adus la cunoștința clienților importanța acestuia pentru mediu.
„Am asistat la o creștere organică a cantității de ulei aduse de consumatori pentru colectare, ajungând astăzi la 1 milion de litri colectați la nivelul întregii rețele, cantitate care nu va mai ajunge necontrolat în natură, poluând solul și apele. Suntem recunoscători tuturor clienților care s-au implicat și au dat dovadă de responsabilitate, înțelegând că un gest simplu devine vital atunci când vorbim despre protejarea planetei și a resurselor, iar împreună ne putem bucura de un mediu mai curat. De asemenea, mulțumim partenerilor noștri, Fairy, Aqua Carpatica, Respiră Verde, precum și echipelor implicate, alături de care vom continua să luptăm pentru un viitor mai verde, și îi invităm pe români să aducă în continuare uleiul uzat în magazinele noastre pentru reciclare” a declarat Corina Dospinoiu, Director Sustenabilitate Auchan Retail România.
Gândit ca un demers de responsabilizare și grijă față de mediu, programul de Colectare și Reciclare a Uleiului Alimentar Uzat este disponibil pe termen nelimitat în 40 de hipermarketuri și supermarketuri Auchan, cel mai recent punct de colectare lansat fiind în supermarketul de mari dimensiuni Auchan Moșnița din județul Timiș.
Cei care aduc uleiul uzat în magazinele Auchan sunt recompensați, în funcție de cantitatea predată, cu produse din partea partenerilor Fairy și AQUA Carpatica.
Pentru reciclarea uleiului, Auchan colaborează cu compania Respiră Verde, lider naţional în materie de colectare, valorificare şi eliminare finală a uleiurilor şi grăsimilor comestibile uzate. Uleiul uzat este procesat printr-o serie de tehnici de încălzire, decantare şi filtrare. Ulterior, acesta este transformat în biocombustibili, 1 litru de ulei uzat fiind echivalentul a 1 litru de biocombustibil (biodiesel).
Prin comparație, arderea unui litru de motorină produce 2,68 kg de CO2, în timp ce 1 litru de biodiesel doar 0,38 kg de CO2, rezultând o diferență de 2,3 kg CO2 / litru. Deși motorina cântărește mai puțin de un kg pe litru, emisiile cântăresc mai mult deoarece se adaugă oxigen în timpul arderii.
Prin uleiul alimentar salvat se evită poluarea a milioane de litri de apă, iar acest lucru înseamnă un mediu mai curat și mai sănătos pentru milioane de cetățeni din România. Totodată, evitarea aruncării necorespunzătoare a uleiului le aduce acestora în mod direct și economii în ceea ce privește cheltuielile pentru întreținerea sistemelor de canalizare.
Auchan România realizează o serie de acțiuni importante pentru promovarea activităților de responsabilitate socială şi integrare a tinerilor, dar şi programe pentru protejarea mediului înconjurător care au drept scop gestionarea deşeurilor, economisirea resurselor etc. Printre proiectele pe care compania le-a desfășurat se numără plantarea a 100.000 de copaci prin proiectul Mobilizatron, realizarea filmului “România neîmblânzită”, primul documentar despre natura României, precum și amenajarea a două unități de suport medical pentru pacienții cu forme noncritice de Covid-19. În prezent, Auchan are mai multe proiecte active: Zero Risipă (prin care au fost salvate peste 18 milioane de produse), Programul național de colectare a uleiului uzat (prin care a colectat și reciclat un milion de litri de ulei), Programul de Sustenabilitate Personală, precum și multe alte acțiuni menite să ajute mediul înconjurător și societatea.
Mai mult, în fața marii provocări climatice, compania va integra în fiecare segment al strategiei de business obiective clare, menite să contribuie la un viitor mai sustenabil, prezervând planeta. Strategia de climat, parte din umbrela #nuepreatarziu, va reprezenta piatra de temelie a proiectului de companie, retailerul concentrându-se pe toate cele 3 scopuri: echipamente frigorifice, energie, transporturi și produse.