Companii responsabile față de mediu și oameni

Coca-Cola și PepsiCo renunță la obiectivele de reducere a plasticului și se îndreaptă către o creștere dramatică a poluării

Giganții băuturilor răcoritoare abandonează promisiunile de mediu în favoarea ambalajelor de unică folosință

Cei doi lideri mondiali ai industriei băuturilor neacoolice, Coca-Cola și PepsiCo, au renunțat recent la obiectivele lor de reducere a utilizării plasticului, o decizie care ar putea agrava semnificativ criza globală a poluării cu plastic.

Coca-Cola: Spre 4 milioane de tone de plastic anual

Conform unui raport recent al organizației de advocacy Oceana, cea mai mare organizație de advocacy dedicată conservării oceanelor, Coca-Cola este pe cale să utilizeze peste 4,1 milioane de tone de plastic anual până în 2030 – o creștere cu 20% comparativ cu 2023. Această cantitate astronomică ar fi suficientă pentru a înconjura Pământul de peste 100 de ori.

Compania, care ocupă deja primul loc în clasamentul poluatorilor cu plastic de marcă la nivel mondial (responsabilă pentru 11% din tot plasticul de marcă găsit în mediu), produce în prezent peste 130 de miliarde de sticle de plastic anual, conform Greenpeace.

În decembrie 2024, Coca-Cola și-a actualizat obiectivele de mediu, eliminând angajamentul din 2022 de a avea cel puțin 25% din băuturile sale globale vândute în recipiente refolosibile sau returnabile. În schimb, compania promite acum să utilizeze 35-40% material reciclat în ambalajele primare până în 2035.

Deciziile Coca-Cola vine și în contextul avertismentelor CEO-ului James Quincey că tarifele de 25% ale administrației Trump asupra oțelului și aluminiului străin ar putea forța compania să se întoarcă la mai mult plastic pentru a controla costurile.

PepsiCo urmează exemplul și renunță la obiectivele de reutilizare

Pe 22 mai 2025, PepsiCo a anunțat că abandonează obiectivul de a realiza 20% din vânzările de băuturi prin modele refolosibile până în 2030. Compania a eliminat, de asemenea, obiectivul de reducere a plasticului virgin din surse neregenerabile.

Decizia vine în contextul în care PepsiCo nu a făcut niciun progres față de obiectivul anunțat în 2022 – cota de ambalaje refolosibile rămânând la 10% în 2023, neschimbată față de momentul anunțului inițial. În plus, greutatea ambalajelor din plastic virgin utilizate de companie a crescut de la 2,18 milioane tone în 2020 la 2,3 milioane tone în 2023.

Experții avertizează: Reciclarea nu este soluția

Matt Littlejohn, vicepreședintele senior al Oceana, critică aceste decizii: „Sticlele de plastic de unică folosință făcute din conținut reciclat pot – la fel ca sticlele făcute din plastic virgin – să devină o sursă de poluare marină și să dăuneze vieții oceanice.”

Organizația de mediu subliniază că doar o creștere de 10% în ambalajele refolosibile până în 2030 ar putea elimina necesitatea pentru peste 1 trilion de sticle și căni de plastic de unică folosință și ar preveni ca 153 miliarde dintre aceste recipiente să ajungă în oceanele și cursurile de apă ale lumii.

Context global alarmant

Aceste decizii corporative vin în contextul unei crize globale a plasticului fără precedent:

  • Lumea generează 400 de milioane de tone de deșeuri din plastic anual
  • Doar 9% sunt reciclate, în timp ce 60% ajung în mediul natural
  • Plasticul contribuie cu 3,4% din emisiile globale de gaze cu efect de seră
  • Microplasticele au fost găsite în apa potabilă, sângele uman și chiar în aerul pe care îl respirăm

Eșecul diplomației internaționale

Negocierile pentru un tratat global privind plasticul rămân blocate, după ce ultima rundă de discuții din Busan, Coreea de Sud, nu a reușit să producă un acord. Țările mari producătoare de petrol, în special Rusia și Arabia Saudită, au fost acuzate că împiedică progresul prin opunerea față de eforturile de reducere a producției.

Totuși, națiunile lumii au demarat marți, 5 august, la sediul Națiunilor Unite din Geneva o nouă sesiune de negocieri intense de 10 zile, având ca obiectiv finalizarea unui tratat global istoric pentru combaterea poluării cu plastic.

Foto generată AI

Share this article
Prev Post

Primul service din România cu regim Self Service pentru telefoane mobile, deschis la Iași

Next Post

Proiect unic în România: o moară veche de lângă Vulcanii Noroioși devine centru educațional culinar Slow Food Buzău

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next