În 2022, activităţile de transport din Uniunea Europeană au reprezentat 31% din consumul final de energie, acest sector fiind cel mai mare consumator de energie finală, înaintea gospodăriilor (27%) şi industriei (25%), conform datelor publicate marţi de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres.
Transportul rutier a fost cel mai mare consumator de energie, responsabil pentru 74% din întreg consumul de energie în transport, sau 10.996 petajouli (PJ). Transportul pe apă a fost responsabil pentru 13% din întreg consumul de energie în transport (1.935 PJ), urmat de transportul aerian (11%; 1.700 PJ) şi transportul feroviar (1%; 214 PJ).
Comparativ cu 2021, transportul aerian a înregistrat cea mai mare creştere a consumului de energie, de 57%. În 2022, nivelul consumului de energie din transportul aerian se apropia de cifrele de dinaintea pandemiei, după declinul semnificativ din 2020 şi 2021.
În 2022, motorina/carburantul diesel (excluzând biocombustibilii) a fost principala sursă de energie în transportul rutier din UE, cu o pondere de 65%. Urmează benzina (excluzând biocombustibilii) cu o pondere de 25%, regenerabilele şi biocombustibilii (6%), gazul petrolier lichefia (2%), gazele naturale (1%) şi electricitatea (0,3%).
În majoritatea statelor membre UE, motorina/carburantul diesel a fost sursa primară de energie pentru transportul rutier, deşi există diferenţe semnificative între ţări.
Cea mai ridicată pondere se înregistra în Letonia (80%), Lituania (76%), Irlanda, Austria şi Spania (fiecare cu 74%). Urmează un grup de ţări cu ponderi între 70% şi 74%: Slovenia, Portugalia, Croaţia şi România.
În contrast, cea mai redusă pondere era în Suedia (45%), Cipru (46%) şi Ţările de Jos (48%).
Ponderea benzinei a fost cea mai ridicată în Cipru (50%), Ţările de Jos (42%) şi Malta (36%), iar cea mai scăzută a fost raportată în Lituania (13%), Letonia (14%) şi Bulgaria (15%).
Sursa foto: Freepik