Companii responsabile față de mediu și oameni

Germania face presiuni pentru relaxarea interdicției europene privind mașinile cu combustie din 2035

Cancelarul german Friedrich Merz a solicitat marți o abordare mai flexibilă față de reglementările UE care interzic vânzarea automobilelor cu motoare cu ardere internă după 2035, adăugându-se vocilor din industria auto care contestă acest calendar.

Poziția oficială germană

„Suntem, desigur, fundamental dedicați tranziției către mobilitatea electrică, dar avem nevoie de reglementări europene inteligente, fiabile și flexibile”, a declarat Merz la deschiderea Salonului Auto Internațional de la Munchen.

Cancelarul, cunoscut pentru sprijinul acordat sectorului auto german – pe care îl consideră „esențial pentru prosperitatea țării” – a criticat deciziile care „impun o singură tehnologie”, argumentând că protecția climei trebuie realizată în cel mai rentabil mod posibil, menținând flexibilitatea tehnologică.

Industria auto își exprimă îngrijorările

Declarațiile lui Merz (foto) se aliniază cu poziția marilor producători germani BMW, Mercedes și Volkswagen, alături de grupul Stellantis. Oliver Blume, directorul general Volkswagen, a fost categoric luni: „2035 nu este realizabil”, solicitând implementarea unor „clauze de revizuire” anuale.

Realitatea de pe piață confirmă aceste îngrijorări: deși sectorul auto mizează pe vehiculele electrice, tranziția în termeni de vânzări este prea lentă pentru a garanta o trecere completă până în 2035.

Vocea contrariantă a industriei electrice

Totuși, peste 150 de companii din sectorul vehiculelor electrice, producătorii de baterii și operatorii de încărcare au o viziune diferită. Acestea au făcut luni un apel către președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, „să nu dea înapoi” de la obiectivul stabilit.

Vineri, după încheierea salonului de la Munchen, producătorii auto se vor întâlni cu von der Leyen la Bruxelles pentru a discuta viitorul sectorului în contextul provocărilor electrificării și concurenței globale.

Perspectivele din industrie

Jan Vlasak, în vârstă de 35 de ani, angajat la un producător german, speră că UE va ceda: „Cred că data 2035 ar trebui revizuită, împinsă înapoi cu cinci sau zece ani.”

Markus Sigmund de la furnizorul Bosch consideră că „este rar ca politicienii să se pronunțe atât de clar” în apărarea industriei auto, subliniind că economia europeană este „într-un impas”, spre deosebire de China, „un maestru în arta vehiculelor electrice accesibile”.

Provocarea chineză

Salonul de la Munchen reflectă această realitate: aproximativ 100 de expozanți chinezi din 700, o creștere de 40% față de 2023. Gigantul BYD a prezentat modelul compact Dolphin Surf, disponibil pentru aproximativ 20.000 de euro și care va fi produs la viitoarea fabrică din Ungaria, ocolind astfel taxele vamale europene.

Volkswagen pregătește contraatacul pentru 2026, când mărcile VW, Cupra și Skoda vor lansa vehicule entry-level pentru circa 25.000 de euro, țintind 20% din segmentul european al mașinilor electrice mici.

Absența Tesla și schimbarea peisajului

O absență notabilă de la Munchen este Tesla, prezentă acum doi ani. Vânzările europene ale companiei lui Elon Musk au scăzut cu 43% în prima jumătate a anului, afectate și de controversele politice ale miliardarului american. Această retragere oferă mărcilor chineze o vizibilitate sporită pe piața europeană.

Foto: Friedrich Merz (Facebook)

Share this article
Prev Post

Rata de returnare a dozelor de aluminiu a ajuns la 78% în această vară (analiza Every Can Counts)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next