Companii responsabile față de mediu și oameni

Industria europeană a vehiculelor electrice cere UE să mențină ținta din 2035 pentru mașini cu emisii zero

Peste 150 de lideri de afaceri din Europa solicită Comisiei Europene să respecte termenul din 2035 pentru eliminarea vânzărilor de mașini noi pe benzină și motorină, în pofida presiunilor venite din partea unor mari producători auto care consideră că obiectivul nu mai este realist.

Într-o scrisoare deschisă adresată președintei Comisiei, Ursula von der Leyen, semnatarii – provenind din domenii precum producția de vehicule, baterii, infrastructură de încărcare, software și energie – au subliniat că acest obiectiv este esențial pentru menținerea competitivității industriale a Europei în tranziția globală către mobilitatea electrică.

„Rămâneți fermi, nu dați înapoi. Amânarea țintei din 2035 sau acceptarea unor tehnologii de tranziție mai puțin eficiente ar însemna stagnare, pierderea încrederii investitorilor și cedarea definitivă a avantajului în fața concurenților globali”, au transmis liderii industriei.

Conform acestora, noile ținte europene au stimulat deja investiții de „sute de miliarde de euro” și au creat peste 150.000 de locuri de muncă pe continent, de la fabrici de baterii în Franța și Germania până la uzine auto modernizate în Slovacia și Belgia.

Semnatarii avertizează că orice relaxare a obiectivului ar lăsa Europa dependentă de importurile din China, unde guvernul sprijină agresiv producția internă de vehicule electrice.

Intervenția vine după ce, la sfârșitul lunii august, șefii asociațiilor europene ale producătorilor și furnizorilor auto au transmis la rândul lor o scrisoare către von der Leyen, susținând că ținta de reducere de 100% a emisiilor pentru mașini noi până în 2035 nu mai este fezabilă. Printre semnatari s-a aflat și Ola Kaellenius, directorul executiv al Mercedes-Benz.

Între timp, grupul Stellantis a anunțat că renunță la planul de a produce exclusiv vehicule electrice până în 2030. Jean-Philippe Imparato, responsabil pentru operațiunile europene extinse ale companiei, a declarat la salonul auto de la München că obiectivele UE pentru 2035 „nu mai sunt realizabile pentru niciun constructor auto”.

Organizația de advocacy Transport & Environment (T&E) contrazice această poziție, estimând că vehiculele electrice vor ajunge la 18% din vânzările de mașini noi în Europa până la finalul lui 2025, față de 13,6% anul trecut. Potrivit T&E, toți marii producători europeni – cu excepția Mercedes-Benz – sunt pe drumul cel bun pentru a respecta standardele de emisii ale UE pentru perioada 2025–2027.

Ursula von der Leyen urmează să se întâlnească pe 12 septembrie cu reprezentanții industriei auto pentru a discuta viitorul sectorului, într-un context marcat de concurența tot mai puternică a producătorilor chinezi și de posibile măsuri tarifare în SUA.

Citește și Germania face presiuni pentru relaxarea interdicției europene privind mașinile cu combustie din 2035

Share this article
Prev Post

Majoritatea stadioanelor de la Cupa Mondială 2026, „nesigure pentru joc” din cauza crizei climatice

Next Post

Băncile de dezvoltare ating un record de 137 miliarde de dolari în finanțarea climatică, pe fondul presiunilor pentru acțiuni mai ambițioase la COP30

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next