Companii responsabile față de mediu și oameni

Norvegia atinge un record istoric în vânzarea de automobile electrice

Norvegia a înregistrat o realizare remarcabilă în ianuarie 2025, când aproape 96% dintre automobilele nou înmatriculate au fost electrice, stabilind astfel un reper fără precedent la nivel mondial. Această performanță aduce țara foarte aproape de obiectivul său de a comercializa exclusiv vehicule cu emisii zero începând din acest an.

Conform datelor furnizate de Federația Norvegiană a Drumurilor (OFV), citate de CBS, din totalul de 9.343 de automobile noi vândute în ianuarie, 8.954 au fost complet electrice. Succesul acestei tranziții este evidențiat și de faptul că dintre cele 50 de modele cele mai vândute, doar două nu au fost electrice, primul dintre acestea situându-se abia pe poziția 33.

Performanța Norvegiei este cu atât mai impresionantă în context global. În comparație, în Europa, ponderea automobilelor electrice vândute în 2024 a fost de doar 13,6%, înregistrând chiar o scădere pentru prima dată din 2020. În Statele Unite, situația este și mai modestă, cu doar aproximativ 6% din vehiculele noi vândute fiind electrice, conform datelor MotorTrend.

Directorul OFV, Oyvind Solberg Thorsen, subliniază importanța menținerii stimulentelor care fac automobilele electrice mai atractive decât modelele convenționale pentru atingerea obiectivului de 100% vehicule electrice. Deși este un important producător de petrol și gaze, Norvegia și-a stabilit acest obiectiv ambițios pentru 2025, cu 10 ani înaintea țintei fixate de Uniunea Europeană.

Strategia norvegiană diferă de cea a Bruxelles-ului prin faptul că nu a interzis vânzarea mașinilor cu motoare cu combustie internă. În schimb, a implementat un sistem de beneficii fiscale generoase, care include:

  • Scutiri de taxe substanțiale
  • Exceptări de la plata taxelor de drum
  • Parcare gratuită în parcările publice
  • Permisiunea de a utiliza benzile dedicate transportului public

Succesul acestei abordări este vizibil în cartierele rezidențiale precum Baerum din suburbiile Oslo, unde străzile sunt dominate de mărci precum Tesla, Audi și Volkswagen, alături de tot mai multe modele chinezești competitive ca preț. Infrastructura de încărcare este bine dezvoltată, cu multe locuințe având încărcătoare proprii, completate de o rețea națională extinsă de stații de încărcare rapidă.

Christina Bu, directoarea Asociației Norvegiene pentru Vehicule Electrice, estimează că anul se va încheia cu o pondere a vehiculelor electrice între 95% și 100%. O nouă majorare a taxelor pentru mașinile cu motoare cu combustie internă și hibride reîncărcabile, programată pentru 1 aprilie, ar putea consolida această tendință. În ianuarie, mașinile diesel au reprezentat doar 1,5% din noile înmatriculări, iar cele pe benzină doar 0,4%.

Bu subliniază totuși importanța menținerii avantajelor actuale, în special a reducerilor la taxele de drum, pentru a facilita tranziția către vehicule electrice și pe piața automobilelor second-hand, asigurând astfel succesul pe termen lung al acestei transformări în mobilitatea norvegiană.

Share this article
Prev Post

NESsT și partenerii săi extind programul de accelerare pentru ocuparea forței de muncă incluzivă în Europa Centrală și de Est

Next Post

Administrația Trump oprește finanțarea federală pentru infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next