Asociația proprietarilor de păduri, pășuni și terenuri agricole din Bihor a adresat o cerere oficială Primului Ministru, Ministerului Energiei şi Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Regionale, prin care solicită autorităţilor să emită Hotărârea de Guvern care să reglementeze folosinţa duală a terenurilor agricole, al cărei proiect aşteaptă a fi aprobat încă din luna august 2024.
Concret, asociaţia cere ca proprietarii să poată folosi terenurile eligibile aflate în proprietatea acestora atât pentru agricultură, cât și pentru energie regenerabilă, inclusiv adoptarea normelor metodologice modificate și completate pentru aplicarea prevederilor OG 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991.
Completarea cadrului legislativ ar permite dezvoltatorilor să poată relua și finaliza procedurile de autorizare. Astfel, aceștia ar finaliza proiectele de energie regenerabilă, iar proprietarii ar beneficia pe deplin de avantajele utilizării terenurilor lor în sistem dual.
Adresa, semnată de reprezentanţii asociaţiilor componente, este întemeiată pe următoarele argumente (extras din adresa oficială)
1. La nivelul județului Bihor sunt înregistrate un număr de 408 asociații urbariale și composesorate la Judecătoriile Beiuș, Oradea, Salonta, Marghita și Aleșd, cu un total de aproximativ 250.000 de membri.
2. Asociațiile urbariale și composesoratele sunt înființate în vederea administrării și exploatării patrimoniului acestora, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.
3. Asociațiile urbariale și composesoratele au valoare socio-economică pentru membrii acestora, generând beneficii de folosință și excedent monetar, mai ales din pășunat și exploatare forestieră. Veniturile monetare din exploatarea forestieră comercială sunt adesea distribuite către membri. De asemenea, venituri importante provin și din subvențiile UE pentru pășunat, precum și din închirierea/arendarea pășunilor sub orice formă contractuală prevăzută de lege. Zonele care sunt incluse în parcurile naționale și în care este interzisă recoltarea de masă lemnoasă generează (teoretic, conform legii) venituri din compensațiile monetare. Cu toate acestea, există de asemenea un număr important de asociații urbariale și composesorate care nu au niciun excedent financiar, fiind capabile doar să supraviețuiască și să plătească cheltuielile cu serviciul silvic către ocol. Aceste servicii silvice sunt foarte costisitoare în anumite zone, în special acolo unde asociațiile urbariale și composesoratele de dimensiuni mici sunt afiliate ocoalelor de stat.
4. În intenția de a valorifica pe cât de mult, de bine și de eficient terenurile pe care le avem în proprietate, am avut deschiderea, dorința și motivația să aflăm mai multe despre și să înțelegem mai îndeaproape conceptul de agri-voltaic ce, practic, combină activitățile agricole și producția de energie regenerabilă pe același teren.
5. Fără îndoială, pentru comunitățile noastre, agricultura este una dintre cele mai importante surse de venit. Prin faptul că este permisă amplasarea de proiecte de energie regenerabilă pe terenurile noastre, veniturile membrilor noștri, în calitate de proprietari de terenuri, pot crește considerabil, deoarece, suplimentar față de veniturile realizate din agricultură și de subvențiile aferente primite de la UE, putem beneficia și de prețul plătit pentru folosirea terenurilor noastre de cei care vor să dezvolte astfel de proiecte.
6. În cazul în care, dintr-o suprafață mai mare de teren, doar o parte poate fi utilizată efectiv pentru activități agricole, faptul că restul terenului poate fi folosit în scop agricol/ pasunat și că acest scop poate aduce un venit suplimentar pentru noi reprezintă o oportunitate deosebit de benefică. Aceasta ar putea îmbunătăți semnificativ situația curentă, mai ales în contextul actual, marcat de creșterea prețurilor și de nivelul ridicat al cheltuielilor zilnice, care fac tot mai dificilă gestionarea resurselor.
7. Înțelegem că aceste proiecte de energie regenerabilă la care ne gândim pot fi proiecte mari, de lungă durată, ceea ce înseamnă că sursa de venit suplimentară pe care o avem în vedere nu ar trebui să fie un sprijin doar pentru noi, ci ar putea reprezenta, de asemenea, un ajutor pe termen lung pentru familiile noastre, contribuind astfel la bunăstarea lor pe viitor.
8. În unele zone, asociațiile urbariale și composesoratele sunt orientate în principal către furnizarea de beneficii individuale, prin redistribuirea sumelor obținute din exploatarea forestieră, subvenții, chirii sau alte activități. În multe cazuri, asociațiile și composesoratele creează beneficii comunitare, contribuind cu astfel de beneficii acolo unde asociațiile și composesoratele au bugete chiar mai substanțiale decât primăriile. În multe din cazuri, acestea investesc o parte mare din veniturile obținute în proiecte comunitare. Astfel, asociațiile urbariale și composesoratele contribuie la construcția și repararea infrastructurii, a clădirilor publice, a școlilor și a drumurilor. Asociațiile urbariale și composesoratele oferă de asemenea burse și organizează activități educaționale pentru studenți și elevi. Astfel, sumele rezultând din contractele încheiate cu scopul folosirii pentru și ocupării terenurilor de către proiectele de energie regenerabilă reprezintă o contribuție semnificativă pentru membri și deci, implicit, pentru comunitatea locală, contribuție care ar permite realizarea de investiții locale și ridicarea nivelului de trai al cetățenilor.
9. La nivelul Asociației există asociații membre care doresc să dezvolte proiecte de energie electrică din surse regenerabile pe suprafețele de teren având categoria de folosință “pășuni=pajiști/fânețe” deținute de acestea, precum există și membri/asociații membre care au creat deja un parteneriat cu investitori în astfel de proiecte agri-voltaice, dar care sunt blocate la avizare, pentru ca prevederile Legii 18/199, privind folosinta duala pe pasuni, nu se aplica, din lipsa acestor norme pe care tot MADR trebuia sa le emita de doi ani.
10. Mai mult decât atât, zona noastră, județul Bihor, este o zonă dorită de cei ce vor să dezvolte proiecte de energie regenerabilă pentru potențialul pe care îl are în această direcție și condițiile foarte bune pe care le oferă. Având în vedere aceste avantaje, considerăm că ar trebui să valorificăm această oportunitate. Dezvoltarea unor comunități, fie ele din Bihor sau din alte județe, nu face altceva decât să contribuie și la dezvoltarea, creșterea și modernizarea României, ca țară, în ansamblul ei.
11. În ceea ce ne privește, considerăm că energia regenerabilă poate juca un rol esențial în protejarea mediului, contribuind la purificarea aerului, solului și apei. Astfel, prin susținerea implementării acestor proiecte, s-ar putea crea un mediu mai curat și mai puțin poluat, un beneficiu pe care ni-l dorim nu doar pentru noi, ci și pentru activitățile agricole, care depind într-o mare măsură de sănătatea mediului înconjurător.
12. Cu titlu de exemplu, puteam vedea cum funcționează conceptul de agri-voltaic în cazul parcurilor fotovoltaice, in alte tari europene sau din lume.. O formă a acestui concept de utilizare a instalațiilor fotovoltaice nu doar pentru producerea de energie este pășunatul solar, ce, suplimentar față de generarea de energie regenerabilă, oferă și spațiu pentru desfășurarea activității de pășunat. Felul în care se vor monta panourile fotovoltaice , va permite pășunatul animalelor sau creșterea unei game largi de culturi agricole sub panourile solare ridicate la inaltime, menținând caracterul agricol al terenurilor și îmbunătățind bunăstarea animalelor. Această soluție tehnică este de interes și în comunitățile fermierilor, fiind o soluție favorabilă nu doar pentru dezvoltatorii de proiecte fotovoltaice, ci și pentru domeniul agricol. Dezvoltarea acestor proiecte va contribui la obținerea simultană a surselor de hrană și a energiei, iar creșterea culturilor sau pășunatul animalelor sub panourile solare ridicate poate maximiza productivitatea terenurilor.
13. În plus, prin intervențiile indirecte ale parcurilor fotovoltaice asupra solului, există posibilitatea de a stimula o biodiversitate mai mare, prin ajustarea temperaturii și a altor factori care ar putea influența acest proces. De asemenea, aceste măsuri ar putea contribui la consolidarea solului pe termen lung, protejându-l de eroziunea cauzată de ploi, vânt și alte fenomene meteorologice nefavorabile, care pot afecta grav structura și fertilitatea acestuia.
14. De asemenea, acolo unde vor fi amplasate aceste proiecte, ne așteptăm ca iarba să fie mai proaspătă și mai suculentă chiar și în condiții de secetă, măcar prin faptul că, în general, va fi mai multă umbră, și, în acest fel, pe lângă hrana mai potrivită pentru animale, acestea se vor putea și adăposti. Vegetația de sub instalația solară oferă hrană animalelor, care, la rândul lor, o păstrează tăiată, iar gardurile care împrejmuiesc parcurile fotovoltaice ajută la protejarea acestora. Consumul zilnic de apă al oilor se reduce datorita suprafețelor umbrite oferite de panouri. Acest lucru ar ajuta în special comunitățile unde alimentarea cu apă este o problemă și seceta este resimțită și mai puternic, deoarece ar putea să ajute la scăderea consumului de apă necesar. Randamentul general al pășunatului este mai mare în pășunile cu panouri fotovoltaice decât în câmpurile de pășuni deschise. Sistemele agri-voltaice pot atenua, de asemenea, nevoia de asigurare a unui adăpost artificial pentru animale, reducând și costul inițial al infrastructurii.
15. Chiar dacă suprafața de teren este in proporție mai mică folosită pentru dezvoltarea proiectelor de energie regenerabilă, atragerea investitorilor, și conexiunile pe care le putem crea cu aceștia pot deschide ușa către noi oportunități, inclusiv în domenii economice și de dezvoltare regională. Asociațiile urbariale și composesoratele doresc să atragă interesul dezvoltatorilor de proiecte de energie electrică din surse regenerabile în vederea obținerii de venituri la nivelul formelor asociative, prin valorificarea terenurilor din patrimoniul acestora în scop agri-voltaic, dezvoltând astfel modalitatea de administrare și exploatare a patrimoniului acestora, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.
16. Mai mult decât atât, nu doar solul, mediul înconjurător în ansamblul său și agricultura au de câștigat din această folosință duală, ci și oamenii din comunitate. Astfel, se pot crea locuri de muncă suplimentare la nivel local, incasarile la bugetul de taxe si impozite al UAT-urilor vor creste ca urmare a dezvoltării proiectelor de energie regenerabilă, contribuind astfel nu doar la îmbunătățirea economică, ci și socială a zonei.
17. Deși noi suntem dornici să putem folosi cât mai mult și cât mai bine terenurile pe care le avem în proprietate, acest lucru nu este posibil fără susținerea din partea dumneavoastră. În condițiile în care există dezvoltatori care ne bat la uși dornici să ne folosească terenurile și să plătească un preț pentru asta, însă, în loc să avanseze cu proiectele, atunci când îi întrebăm de stadiul acestora, ne transmit că s-au blocat la diverse instituții în procedura de autorizare și se lovesc de răspunsuri cu privire la care nu pot să facă nimic, este foarte greu să putem accepta că, deși există această portiță pentru noi să exploatăm la maximum potențialul terenurilor noastre și să primim venituri suplimentare, în fapt, nu este efectiv realizabilă.
18. Blocarea unor astfel de proiecte nu reprezintă nimic altceva decât împiedicarea obținerii de către comunitățile locale a unor venituri pentru ridicarea nivelului de trai al acestora, respectiv realizarea de investiții în infrastructura zonei de care, într-un final, beneficiază toți cetățenii.
19. Acestea fiind spuse, am observat că proiectul de Hotărâre pentru modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1064/2013, precum și pentru stabilirea unor măsuri de aplicare a acestora a fost publicat spre consultare publică în data de 18 iulie 2024 pe site-ul MADR. În acord cu anunțul publicat cu acest scop, propunerile cu privire la proiect trebuiau transmise în termen de 10 zile de când acesta a fost publicat. Au trecut deja mai mult de 3 luni de când s-a scurs acest termen și, cu toate acestea, nu a fost încă adoptată această hotărâre.
20. Este clar că întârzierile întâmpinate de dezvoltatori se traduc, de fapt, în întârzieri și pentru noi. Este dificil pentru cineva să fie dispus să plătească pentru un teren dacă nu are certitudinea că îl va putea folosi pentru scopul pe care îl are în vedere. Prin urmare, cu cât se prelungește perioada în care dezvoltatorii se confruntă cu obstacole, cu atât mai mult ne afectează și pe noi, întrucât veniturile și beneficiile pe care le așteptăm depind de finalizarea acestor proiecte.21. Putem înțelege că perioada actuală este una dificilă din punct de vedere politic și că există alte priorități la nivel guvernamental, însă trebuie să subliniem că depindem într-o mare măsură de acțiunile dumneavoastră. Nu este vorba doar de chestiuni care sunt exclusiv în mâinile noastre și pe care le-am putea gestiona după bunul nostru plac; există factori externi care necesită sprijin și implicare din partea autorităților pentru a putea avansa în activitățile noastre.