Companii responsabile față de mediu și oameni

SUA blochează un acord internațional privind decarbonizarea transportului maritim

Decizia de a aproba un plan global pentru reducerea emisiilor din transportul maritim a fost amânată cu un an, scrie AFP, în urma presiunilor exercitate de Statele Unite, care se opun introducerii unui mecanism de taxare a carbonului pentru nave.

Organizația Maritimă Internațională (IMO), agenție a ONU cu sediul la Londra, a votat în aprilie pentru instituirea unui sistem de tarifare a emisiilor, menit să contribuie la diminuarea gazelor cu efect de seră generate de transportul maritim. Totuși, votul decisiv de vineri, care ar fi trebuit să confirme acest acord, a fost amânat după ce președintele american Donald Trump a amenințat cu sancțiuni țările care sprijină planul.

Rezoluția de amânare a trecut cu 57 de voturi pentru și 49 împotrivă, pe fondul unor diviziuni tot mai accentuate între statele producătoare de petrol și cele non-producătoare.

Tensiuni și critici dure

Trump a catalogat inițiativa drept „o escrocherie”, iar Washingtonul a avertizat că va introduce sancțiuni, restricții de viză și taxe suplimentare în porturi pentru statele care vor sprijini cadrul Net Zero Framework (NZF) – primul sistem global de taxare a emisiilor din transportul maritim. Arabia Saudită, un alt mare producător de petrol, a solicitat de asemenea amânarea votului.

Un delegat rus a descris dezbaterile din cadrul IMO drept „haos”, după discuții prelungite până târziu în noapte. Rusia, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite s-au opus încă din aprilie măsurilor de reducere a emisiilor, invocând riscuri pentru economie și securitatea alimentară.

Arsenio Dominguez, secretarul general al IMO, a declarat că speră ca aceste tensiuni să nu se repete: „Nu vă ajută pe dumneavoastră, nu ajută organizația”, a avertizat el delegații.

Reacții internaționale

Uniunea Europeană și alte state, inclusiv China, Brazilia și Marea Britanie, și-au reafirmat sprijinul pentru plan, însă mai multe țări și-au schimbat poziția sub presiunea SUA. Argentina, care se abținuse la votul din aprilie, se opune acum în mod deschis.

Un purtător de cuvânt al secretarului general al ONU, Antonio Guterres, a calificat situația drept „o oportunitate ratată de a plasa transportul maritim pe o traiectorie clară și credibilă către neutralitatea climatică”.

Camera Internațională a Shippingului, ce reprezintă peste 80% din flota mondială, și-a exprimat la rândul său dezamăgirea: „Industria are nevoie de predictibilitate pentru a putea investi în decarbonizarea sectorului maritim”, a declarat secretarul general Thomas Kazakos.

Ce prevede planul amânat

Sistemul NZF ar urma să oblige navele, începând cu 2028, să reducă progresiv emisiile de carbon sau să plătească penalități financiare. Veniturile obținute ar urma să fie direcționate către recompensarea navelor cu emisii reduse și către sprijinirea țărilor vulnerabile la schimbările climatice.

Transportul maritim este responsabil pentru aproape 3% din totalul emisiilor globale de gaze cu efect de seră, potrivit datelor IMO. Dacă ar fi adoptat, mecanismul ar fi dificil de evitat chiar și pentru SUA, întrucât convențiile IMO permit verificarea navelor străine în timpul escalelor și reținerea celor care nu respectă regulile.

Foto generată AI

Share this article
Prev Post

Fiecare pas contează: Angajații Pepco au reușit să strângă 45.000 de euro în cadrul inițiativei ”Better Move, Better Lives”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next