Planificarea și achiziționarea unor produse durabile și care pot fi reparate sunt lucruri la îndemână pe care le putem face pentru a reduce cu 30- 50% cheltuielile de Black Friday. Potrivit datelor oferite de Asociația Environ, care a analizat informații de la marii retailerii și din propria bază de date, vânzările online de produse electrice și electronici cresc în această perioadă cu până la 45%, ceea ce duce implicit la generarea unei cantități de deșeuri de echipamente electrice și electronice (DEEE) cu 10-15 procente mai mare decât într-o lună obișnuită. În România, rata de colectare a deșeurilor electronice este de 45,4% (7,7 kg pe cap de locuitor), pentru prima oară peste media europeană de 40,1%, potrivit Eurostat.
„Mai multe electrocasnice cumpărate înseamnă de cele mai multe ori și multe aparate electrice vechi scoase din uz, care trebuie să dispară din locuințe pentru a le face loc celor noi. Pe lângă electrocasnicele mari, în această perioadă sunt populare și produsele electronice de mici dimensiuni, mai greu de gestionat din punct de vedere al reciclării. Aceste produse pot conține materiale rare sau periculoase, însă nu sunt întotdeauna colectate corespunzător și pot ajunge în gunoiul menajer. Deșeurile electronice au un impact negativ semnificativ asupra mediului: între 2014 și 2020, emisiile provenite din DEEE au crescut cu peste 50%. Așa că, mare grijă la cum și ce cumpărați de Black Friday”, a declarat Roxana Puia, Director de Marketing Asociația Environ.
În topul produselor achiziționate cu ocazia Black Friday se află aparatele electrocasnice (televizoare, electronice mici), hainele, telefoanele mobile și mașinile de spălat, arată analiza Environ, potrivit căreia volumele mari de electronice achiziționate compulsiv în această perioadă se regăsește în fluxul de deșeuri electrice, care reprezintă fluxul de deșeuri cu cea mai rapidă creștere la nivel european, explică reprezentanții Environ. Mai precis, numai în 2022 au fost generate 13,6 milioane tone de deșeuri, adică o medie 17,6 kg pe cap de locuitor. La nivel global, în doar 12 ani, aproape că s-a dublat cantitatea de deșeuri electronice generate anual; dacă în 2010 se înregistrau 34 miliarde de kg de deșeuri, s-a ajuns la 62 miliarde kg de deșeuri DEEE în 2022, iar previziunile pentru anul 2030 indică o cantitate de 82 de miliarde de kg DEEE. Doar 22% din această cantitate a fost colectată și reciclată prin canalele oficiale.
Un european are în gospodărie circa 74 de gadget-uri de la telefoane, tablete, uscător de păr, unelte electrice sau alte electrocasnice mici, iar circa 13 dintre aceste produse fie nu sunt folosite, fie sunt stricate, arată studii consultate de Asociația Environ.
Cum arată un Black Friday sustenabil
În fiecare an, de Black Friday, marii retaileri promovează mari reduceri la produsele electronice, ceea ce duce la cumpărături impulsive și la achiziționarea unor produse care nu sunt neapărat necesare, avertizează asociațiile care se ocupă cu reciclarea electronicelor. Ele propun și o serie de acțiuni pentru a reduce numărul de deșeuri electronice în această perioadă:
1. Încearcă să repari produsele care nu mai sunt funcționale
2. Oferă cadou electronicele pe care decizi să le înlocuiești, dar care încă sunt funcționale
3. Cumpără doar produse de care ai nevoie și planifică achiziția lor prin întocmirea unei liste de necesare. Vei evita astfel cumpărăturile impulsive.
4. Investește în produse de calitate. Alege electronice eficiente energetic, realizate din materiale reciclabile și cu garanții extinse. 5. Reciclează echipamentele vechi și predă-le la centrele de reciclare.
La rândul lor, și magazinele pot avea acțiuni sustenabile precum:
1. Promovarea produselor durabile, sustenabile și încurajarea alegerilor responsabile
2. Inițierea unor campanii de educare a consumatorilor și de sensibilizare a publicului privind consumul responsabil.
3. Oferirea unor reduceri pentru reparații. Magazinele pot încuraja prelungirea duratei de viață a produselor existente prin reduceri la servicii de reparație sau upgrade.
4. Promovarea unor programe de buy-back și colectare gratuită prin facilitarea reciclării echipamentelor vechi.
„Lipsa de informare, accesul limitat la produse, teama de greenwashing și interesul scăzut pentru sustenabilitate sunt principalele obstacole în achiziționarea de produse sustenabile. Adaugăm lipsa de disponibilitate financiară de a plăti mai mult, reținerile cu privire la calitatea produselor și rezistența la schimbare”, a mai spus Roxana Puia.