Multe organizații iau măsuri pentru a deveni neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon echilibrând emisiile anuale prin diverse mecanisme de compensare a acestora. Altele îmbrățișează ideea de „zero deșeuri” și de economie circulară: nu trimit articolele la groapa de gunoi, ci le reciclează, le reutilizează sau le transformă în compost.
Cele două idealuri, concepte sunt inseparabile, amintindu-ne faptul că zero net nu poate fi atins niciodată fără ajutorul economiei circulare și că reducerea deșeurilor duce și la reducerea emisiilor.
O organizație care ajută companiile să devină neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon este ClimatePartner, printre ai cărei clienți se numără Aldi, Canon și DHL. „În general, organizațiile cu care lucrăm doresc să obțină date privind emisiile asociate cu desfășurarea activității lor sau cu un serviciu pe care îl furnizează.” explică Jack Warren, managerul de sustenabilitate corporativă al ClimatePartner, citat de publicația Circular.
„Pentru unul dintre clienții noștri, Rossman, am analizat: toate materiile prime utilizate pentru un produs, modul în care acestea au ajuns la unitatea de producție, modul în care au fost asamblate, toate emisiile asociate cu ambalajul, modul în care acesta ajunge la client și, în cele din urmă, modul în care este eliminat ambalajul”.
În acest fel, ClimatePartner ajută clienții să sprijine proiectele de compensare a emisiilor de carbon. În Nicaragua, de pildă, pentru a preveni defrișările, au fost cultivate un milion de plante de bambus gigant – o specie nativă. Spre deosebire de tăierea arborilor, recoltarea acestor plante nu le afectează cu nimic, acestea regenerându-se.
Problema „zero deșeuri”
„Zero deșeuri este definit ca fiind conservarea tuturor resurselor prin intermediul producției, consumului, reutilizării și recuperării responsabile a produselor, ambalajelor și materialelor – fără ardere sau deversări în sol, apă sau aer care amenință mediul sau sănătatea umană”, spune Remi Cesaro, fondator și director executiv al companiei de consultanță în inginerie Zero Waste City. „În termeni mai practici, pentru o municipalitate sau o companie, zero deșeuri înseamnă că cel puțin 90% din deșeurile operaționale au fost reduse, reutilizate sau reciclate comparativ cu nivelul lor inițial de referință”. „Acest lucru este cu siguranță realizabil, dar nu vă așteptați ca acest lucru să fie neapărat ușor. S-ar putea să fie necesare schimbări semnificative de comportament, modificări ale modelelor de afaceri, investiții în tehnologii și infrastructuri, precum și dezvoltarea unor parteneriate pe termen lung. Cu toate că, pentru companiile care generează o cantitate substanțială de deșeuri, obiectivele de zero deșeuri pot însemna adesea și economii semnificative de costuri.”
Pentru Chris Cheeseman, profesor de inginerie a materialelor la Imperial College London, „zero deșeuri” este un obiectiv care nu poate fi atins: „Termenul zero deșeuri a fost folosit foarte mult în ultimii 10 ani (…), dar ce înseamnă de fapt? Desigur, sună foarte bine – este o aspirație minunată – dar dacă înseamnă că nu se creează niciodată deșeuri, atunci este un obiectiv total nerealist. Din punctul meu de vedere, este un obiectiv irealizabil”. „O cale mult mai bună și mai realistă, în opinia mea, este de a maximiza economia circulară cât mai mult posibil. Aceasta trebuie să fie calea de urmat, în special dacă se folosește infrastructura locală de economie circulară”, a adăugat Cheeseman. „Există oportunități uriașe pentru inovare și dezvoltare economică locală. Apoi, deșeurile reziduale rămase trebuie să fie utilizate în mod benefic. Acest lucru ar putea implica utilizarea deșeurilor reziduale pentru a genera energie, combinată cu o extracție extinsă a resurselor și reutilizarea oricăror reziduuri solide de cenușă. Nu cred că acest lucru ar fi definit ca fiind zero deșeuri, dar mi se pare că este cea mai realistă opțiune. Și este ceea ce se încearcă acum în industrie.”
Poate că într-o zi vom renunța la acest limbaj, conchide Circular, și vom adopta o expresie mai cuprinzătoare. Un mesaj popular pe rețelele de socializare este „stil de viață cu impact redus”, care pare să îmbine două concepte gemene: reducerea producției de deșeuri și reducerea amprentei de carbon.