Italia, Portugalia, Slovacia, Bulgaria și România vor să amâne cu cinci ani planul Uniunii Europene de a interzice efectiv vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel din 2035, potrivit unui document oficial consultat de Reuters.
Propunerea celor 5 țări este să existe o perioadă de tranziție în procesul de eliminare integrală a emisiilor de CO2 generate de vânzarea de mașini noi cu motoare termice, cu o reducere de CO2 de 80% până în 2035 și de 100% până în 2040.
„Trebuie stabilite perioade de tranziție adecvate și adaptate”, se arată în documentul comun care invocă inclusiv necesitatea extinderii infrastructurii de încărcare. Politicile climatice trebuie să ia în considerare factori economici și sociali, cum ar fi „diferențele semnificative” în puterea de cumpărare în țările UE, a spus un oficial bulgar care a dorit să-și păstreze anonimatul.
Cele 5 țări intenționează să își exprime poziția comună săptămâna viitoare, înainte de negocierile finale cu Parlamentul UE – care a susținut deja print vot propunerea CE de interzicere a vânzărilor începând din 2035, în contextul obiectivului UE de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră la nivelul întregii economii cu 55% până în 2030, față de nivelurile din 1990.
Și Germania s-a arătat sceptică cu privire interzicerea motoarelor cu ardere internă după 2035. Recent, ministrul de Finanțe german, Christian Lindner, a spus că vor exista în continuare oportunități pentru motoarele cu ardere internă, confirmând apoi că guvernul german nu va fi de acord cu această legislație europeană.
În ceea ce privește producătorii de automobile, Ford și Volvo Cars au susținut public planul UE, iar Volkswagen își propune să oprească vânzarea de mașini pe combustibil în Europa până în 2035. Grupuri mari din industrie, precum Asociația Producătorilor de Automobile Europeni, s-au opus acestei propuneri legislative, invocând inclusiv infrastructura redusă de stații de încărcare pentru vehiculele electrice.