Un român din şapte consideră că deşeurile de plastic din natură au devenit o problemă majoră în România iar 60% dintre ei cred că sancţiunile financiare sau legale ar fi cea mai bună măsură împotriva aruncării gunoaielor, potrivit unui studiu realizat de organizația WWF-România, relatează Agerpres.
„În lipsa unor măsuri, poluarea generată de plastic reprezintă o povară economică, costurile fiind estimate la 20 de trilioane USD la nivel global, potrivit unui raport WWF, având în vedere că 40% din cantitatea totală de deşeuri este reprezentată de ambalaje. Conform estimărilor internaţionale, până la finalul anului 2024, vor fi produse 770 de milioane de tone de deşeuri din plastic în întreaga lume, din care aproape 10% (70 milioane tone) ajung în natură, fiind peste capacitatea normală de gestionare a deşeurilor”, se arată în comunicatul organizaţiei.
Sondajul evidenţiază că prezenţa deşeurilor de plastic în natură este una dintre cele mai mari probleme de mediu din ţară, alături de defrişarea pădurilor, poluarea apelor, poluarea aerului, deşertificarea terenurilor şi creşterea temperaturilor.
Întrebaţi cine strânge în prezent deşeurile de plastic din natură, 62% dintre români spun că cel mai mult se ocupă ONG-urile preocupate de mediu, urmate de cetăţeni şi companiile de colectare a gunoiului, respectiv primăria pentru 26% dintre respondenţi.
Întrebaţi cine ar trebui să fie responsabili, studiul arată că cei mai mulţi români, 72% dintre ei, consideră că ei înşişi sunt responsabili pentru strângerea gunoaielor din natură. Pe următoarele locuri se află, în opinia lor, companiile de colectare de gunoi (pentru 64% dintre ei), primăria (61%) şi alte persoane (53%).
În aceste condiţii, românii susţin că este nevoie de o serie de măsuri pentru protejarea naturii, cei mai mulţi, aproape 40%, considerând că impunerea unor sancţiuni financiare şi legale pentru toţi cei care cauzează probleme de mediu este cea mai bună metodă pentru limitarea aruncării gunoaielor.
De asemenea, 18% consideră că schimbarea sistemului de educaţie este cea mai eficientă măsură, iar 14% cred că o alternativă bună este schimbarea politicilor publice. În schimb, 10 procente dintre ei cred că realizarea unor campanii de conştientizare a problemelor de mediu este soluţia optimă.
Totodată, întrebaţi ce i-ar motiva să acţioneze împotriva problemelor de mediu, 47% au menţionat catastrofele naturale ca motiv principal. De asemenea, 46% dintre români ar fi mai implicaţi în protejarea mediului dacă zona în care trăiesc ar fi în pericol, iar 41% dacă ar exista o criză ecologică.