Un sondaj realizat în rândul profesioniștilor britanici din domeniul marketingului a arătat că trei sferturi dintre aceștia au lucrat recent la comunicări legate de sustenabilitate, deși mulți dintre ei consideră că nu sunt calificați pentru asta, fiindu-le în consecință teamă să nu fie acuzați de dezinformare ecologică (greenwashing).
Sondajul, publicat săptămâna trecută de Chartered Institute of Marketing (CIM), arată că doi din cinci (40%) specialiști în marketing ar dori să obțină o calificare în domeniul marketingului legată de sustenabilitate, dar în prezent nu dețin una.
În ciuda acestui fapt, numărul profesioniștilor de marketing care participă la activități legate de sustenabilitate continuă să crească, trei sferturi (76%) dintre ei spunând că s-au implicat în această activitate în ultimii cinci ani, iar aproape jumătate (45%) se simt inconfortabili atunci când comunică angajamentele de sustenabilitate ale companiei sau ale clienților lor.
CIM a explorat opiniile atât ale specialiștilor în marketing, cât și ale consumatorilor, fiind realizate mai multe sondaje care evaluează răspunsurile exprimate de 210 profesioniști în marketing, 2.000 de adulți din Marea Britanie și 1.193 membri CIM.
Așteptările consumatorilor
Două treimi dintre consumatori (63%), arată raportul, se așteaptă ca firmele să fie mai vocale în ceea ce privește sustenabilitatea produselor și a serviciilor lor. Cu toate acestea, în prezent, doar doi din cinci (41%) profesioniști de marketing spun că firmele sau clienții lor au angajamente de sustenabilitate comunicate public.
Pe măsură ce cresc cererile consumatorilor pentru acțiuni suplimentare și transparență, este mai important ca niciodată ca mărcile să își comunice eforturile de sustenabilitate și, în mod crucial, să își respecte promisiunile pe care le fac. Studiul CIM a constatat că doi din trei respondenți adulți (63%) consideră că multe mărci se implică în sustenabilitate doar din motive comerciale, spre deosebire de cele etice, subliniind necesitatea unui marketing autentic și semnificativ pentru a câștiga încrederea consumatorilor.
Raportul constată că tinerii sunt mai receptivi la marketingul sustenabil, șase din zece (59%) tineri cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani spunând că este mai probabil să cumpere produse sau servicii de la o marcă care își comunică sustenabilitatea vs. trei din zece (31%) dintre cei cu vârsta de 55+.
Chris Daly, director general al Chartered Institute of Marketing, a comentat: „Ca specialiști în marketing, suntem cu toții responsabili de a fi proactivi în implementarea unor schimbări pozitive și în adoptarea unor practici de lucru prietenoase cu mediul. Dacă sectorul de marketing dorește să producă schimbări semnificative și tangibile la scară largă, atunci, ca industrie, trebuie să facem mai mult pentru a aborda deficitul de competențe în domeniul sustenabilității și să ne asigurăm că specialiștii în marketing sunt dotați cu competențele de care au nevoie pentru a lucra cu încredere la campaniile de mediu care îi pot încuraja pe ceilalți și pentru a determina schimbările comportamentale pozitive și responsabile necesare în societate.”
Înăsprirea reglementărilor și ecologizarea
Introducerea reglementărilor în ultimii doi ani a dus la o creștere a numărului de companii acuzate pentru afirmații neadevărate, inclusiv pentru greenwashing (publicitate ecologică înșelătoare).
Acest lucru poate avea efectul dăunător de a descuraja profesioniștii de marketing, jumătate dintre aceștia (49%) declarând că evită să lucreze la campanii centrate pe sustenabilitate de teama că firma sau clienții lor ar putea fi acuzați de greenwashing. În ciuda acestor temeri, peste jumătate (55%) dintre marketeri recunosc faptul că sustenabilitatea este o prioritate tot mai mare pentru afaceri, iar unul din doi (51%) merge atât de departe încât afirmă că schimbările climatice le-ar putea amenința existența, ceea ce ridică un semnal de alarmă cu privire la impactul pe care criza climatică îl va avea asupra firmelor.
Cariere în domeniul sustenabilității
Întreprinderile care sunt capabile să își demonstreze eforturile în domeniul sustenabilității nu numai că rețin angajații de top, dar atrag și noi talente, jumătate dintre cei care își caută un loc de muncă (48%) și dintre angajații actuali (48%) spunând că sunt mai dispuși să lucreze pentru o companie despre care știu că are referințe solide în materie de sustenabilitate.
„Ignorarea crizei de mediu nu este o opțiune, iar noul raport al CIM privind deficitul de competențe în marketingul sustenabilității arată că atât specialiștii în marketing, cât și companiile care aleg să facă acest lucru riscă să rămână în urmă (…) și să rateze una dintre cele mai mari oportunități la momentul actual. Specialiștii în marketing trebuie să își folosească seturile lor unice de competențe pentru a influența, a schimba comportamente, a impulsiona inovația și a construi comunități în care acțiunea colectivă face o diferență reală.” concluzionează Chris Daly.
Sursa foto: CIM