Știați că sectorul transporturilor este responsabil pentru un sfert din toate emisiile de gaze cu efect de seră din UE, iar transportul rutier reprezintă 70% din această cantitate? Aceste emisii provin în principal de la mașinile pe benzină și diesel.
Pentru a reduce emisiile, anul trecut, Uniunea Europeană a adoptat o lege care prevede ca toate mașinile și camionetele noi vândute în Europa să aibă emisii zero începând cu 2035.
Deja în 2023, vehiculele electrice cu baterii (BEV) erau cea mai populară alternativă la mașinile cu motoare termice, reprezentând peste 14,6% din toate mașinile noi vândute în UE. Mașinile electrice hibride plug-in reprezentau alte 7,7 procente. Astfel, mai mult de una din 5 mașini noi vândute în Europa poate fi acum încărcată electric.
Iată cele 5 lucruri importante, potrivit unui material publicat de Direcția Generală Politici Climatice (DG CLIMA), pe care ar fi bine să le știți despre mașinile electrice cu baterii:
Mașinile electrice cu baterii au o amprentă ecologică mai mică decât mașinile convenționale
- Acestea nu au țevi de eșapament și nu emit gaze atunci când funcționează, ceea ce este mai bine atât pentru climă, cât și pentru calitatea aerului.
- Sunt mai eficiente din punct de vedere energetic, deoarece consumă mai puțin de o treime din energia consumată pe kilometru de mașinile convenționale echivalente. Acest lucru se datorează faptului că motoarele cu combustie irosesc o parte semnificativă din energie prin pierderea de căldură. Motoarele electrice cu baterii au valori de eficiență de peste 90%, în timp ce motoarele cu combustie din vehiculele de dimensiuni similare depășesc rareori 40%.
- Electricitatea utilizată pentru alimentarea BEV-urilor (mașinilor electrice cu baterii) este produsă din ce în ce mai mult din surse de energie curată, regenerabilă, cum ar fi energia solară sau eoliană, ceea ce înseamnă că aceste vehicule produc mai puține emisii de gaze cu efect de seră.
- Emisiile de gaze cu efect de seră pe întreaga durată de viață a automobilelor electrice (de la extragerea materiilor prime până la fabricarea vehiculului și a bateriei și faza de reciclare la sfârșitul duratei de viață a vehiculului) sunt semnificativ mai mici decât în cazul automobilelor convenționale echivalente care funcționează cu combustibili fosili.
- Vehiculele electrice cu baterii produc mult mai puțin zgomot, reducând drastic poluarea fonică, care are impact atât asupra oamenilor, cât și asupra faunei sălbatice. Știați că, în UE, aproximativ 95 de milioane de oameni sunt expuși la niveluri nocive de zgomot din traficul rutier?
Bateriile sunt din ce în ce mai eficiente, provin din surse sustenabile și sunt reciclabile
- Datorită cercetării și progresului tehnologic, performanța bateriilor se îmbunătățește. Bateriile sunt deja capabile să reziste la câteva mii de cicluri de încărcare/descărcare, ceea ce le face să dureze mai mult.
- Noi generații de baterii care necesită mai puține materii prime sunt dezvoltate rapid. Iar UE investește în cercetarea și producția de astfel de baterii. Bateriile actuale includ, de obicei, litiu și grafit și pot include, de asemenea, nichel, cobalt și/sau mangan.
- UE ia măsuri pentru ca bateriile și vehiculele să devină mai durabile, cu noi norme privind aprovizionarea cu materii prime, care merg mână în mână cu eforturi sporite de atenuare a oricărui impact negativ, atât în UE, cât și în țările terțe, în ceea ce privește drepturile lucrătorilor, drepturile omului și protecția mediului. UE are, de asemenea, norme privind reciclarea bateriilor și a materiilor prime necesare pentru producția de baterii. În plus, Comisia a propus, de asemenea, norme privind vehiculele scoase din uz și componentele acestora, pentru a preveni și limita deșeurile.
Autonomia de deplasare a mașinilor electrice cu baterii continuă să crească, iar rețeaua de reîncărcare din UE este în creștere
- Autonomia mașinilor electrice cu baterii este mai mult decât suficientă pentru deplasările zilnice. În 2022, 57% dintre mașinile electrice cu baterii de pe piață aveau o autonomie de peste 385 km cu o singură încărcare, iar alte 34% aveau o autonomie cuprinsă între 235 și 384 km. Așadar, peste 90% dintre BEV-uri pot parcurge peste 235 km cu o singură încărcare. Această valoare a crescut în mod constant de-a lungul timpului.
- Rețeaua de puncte de reîncărcare se extinde rapid, datorită și noii legislații a UE. Numărul de puncte de reîncărcare accesibile publicului din UE a crescut de peste două ori între 2021 și 2023, ajungând la aproximativ 630.000, cu o mulțime de sloturi de încărcare disponibile pentru șoferii de vehicule electrice. Statele membre au convenit să se asigure că infrastructura de încărcare va continua să crească în paralel cu flota de vehicule electrice.
- Conducerea mașinilor electrice pe teritoriul UE va deveni și mai ușoară începând cu 2025, când vor trebui instalate puncte de reîncărcare la fiecare 60 km de-a lungul principalelor rute de transport.
- Încărcarea devine din ce în ce mai ușoară și mai rapidă. Viteza medie de reîncărcare s-a mai mult decât triplat din 2011. Datorită încărcătoarelor rapide, viteza medie de reîncărcare este de peste 100 km la 10 minute. Aproape 13% din punctele de reîncărcare accesibile publicului din UE sunt deja încărcătoare rapide. În plus, toate încărcătoarele publice vor fi disponibile atât pentru abonați, cât și pentru utilizatorii ad-hoc, cu posibilitatea de a plăti cu carduri de credit sau cu smartphone-uri.
Autoturismele electrice cu baterii sunt mai puțin costisitoare decât mașinile convenționale echivalente
- Atunci când comparăm costurile, este important să ținem cont de faptul că mașinile electrice consumă mai puțină energie și au costuri de întreținere mai mici decât mașinile convenționale. Prin urmare, costul total al unei mașini electrice este mai mic decât cel al unei mașini convenționale echivalente pe toată durata de viață a vehiculului.
- Potrivit BloombergNEF, se preconizează că vehiculele electrice cu baterii vor deveni mai ieftine la cumpărare decât mașinile convenționale comparabile în Europa între 2025 și 2028, în funcție de tipul de vehicul. Scăderea prețurilor bateriilor, noile modele de mașini accesibile și o piață de mijloc de gamă și second-hand în creștere sunt toți factori care se așteaptă să contribuie la scăderea prețurilor.
- Mai multe state membre ale UE au instituit stimulente de achiziție pentru a sprijini cumpărătorii, iar Planul de redresare și reziliență al UE contribuie la finanțarea unora dintre aceste programe.
- Autovehiculele electrice cu baterii au nevoie de mai puțină întreținere, mai puține piese în mișcare, fără circuite de ulei, fără ambreiaj, cu o uzură mult mai mică a frânelor datorită frânelor regenerative etc.
Mașinile electrice cu baterii sunt sigure la condus și la încărcare
- Acestea sunt supuse acelorași cerințe de siguranță ca și mașinile convenționale, în special în ceea ce privește siguranța pasivă (protecția ocupanților vehiculului; centuri de siguranță, airbaguri și structura vehiculului) și siguranța activă (sisteme de prevenire a unui accident; frâne antiblocare, sistem de control al tracțiunii, program electronic de stabilitate).
- De asemenea, automobilele electrice cu baterii trebuie să îndeplinească cerințe suplimentare specifice sistemelor lor electrice. De exemplu, bateriile sunt testate în mod extensiv și trebuie să respecte standarde stricte pentru a preveni potențialele riscuri, cum ar fi incendiile sau scurgerile.
Sursa foto: Pixabay