Companii responsabile față de mediu și oameni

Comerțul cu autovehicule electrice și hibride al UE în ultimii ani (statistici Eurostat)

Între 2017 și 2023, comerțul UE cu mașini electrice și hibride a crescut substanțial, potrivit statisticilor Eurostat. În 2023, aproape 43% din numărul total de automobile importate în UE erau electrice sau hibride, ceea ce indică o creștere semnificativă în comparație cu ponderea observată în 2017, care a fost de 8%. Exporturile UE au sărit de la 2% din numărul total de mașini exportate în 2017, la 26% din total în 2023 (creștere de +24 puncte procentuale – pp).

Autoturismele hibrid non-plug-in au trecut de la 6% din totalul importurilor de automobile din UE și 0,4% din exporturile de automobile din UE în 2017 la 18% și, respectiv, 11% în 2023. În 2023, automobilele full electrice au reprezentat 19% (+18 pp față de 2017) din importurile de automobile din UE și 11% din exporturile de automobile din UE (+10 pp), iar automobilele hibride plug-in au reprezentat 6% (+5 pp) din importurile de automobile din UE și 4% din exporturile de automobile din UE (+3 pp).

Atunci când se analizează toate cele 3 categorii (complet electrice, plug-in hybrid și non-plug-in hybrid) între 2022 și 2023, se observă o ușoară schimbare: ponderea automobilelor non-plug-in hybrid în numărul total al comerțului cu automobile electrice și hibride din UE a scăzut, importurile și exporturile scăzând cu 3,4 pp și 2,3 pp, după ce a fost cea mai mare categorie în 2022. Pe de altă parte, atât importurile, cât și exporturile de automobile complet electrice au continuat să crească (+4,3 pp și, respectiv, +1,6 pp).

În ceea ce privește valoarea, în 2023, UE a cheltuit 44,6 miliarde EUR pentru importurile de automobile hibride și electrice din țările extracomunitare, ceea ce reprezintă o creștere de 21%, comparativ cu 2022 (36,9 miliarde EUR). Importurile de autoturisme complet electrice au fost în valoare de 20,2 miliarde EUR, urmate de autoturisme hibride non-plug-in (15,5 miliarde EUR) și autoturisme hibride plug-in (8,9 miliarde EUR).

Exporturile acelorași produse către țările din afara UE s-au ridicat la o valoare totală de 62,1 miliarde EUR, adică +5% comparativ cu 2022 (59,1 miliarde EUR). Tot în ceea ce privește exporturile, autoturismele complet electrice s-au clasat pe primul loc din punct de vedere valoric, cu 29,4 miliarde EUR, urmate de autoturismele hibride non-plug-in cu 22,5 miliarde EUR și de autoturismele hibride plug-in cu 10,2 miliarde EUR.

China, principalul partener de import al automobilelor electrice

Mașinile electrice au fost cea mai mare categorie comercializată dintre mașinile hibride și electrice în 2023, o schimbare față de 2022, când mașinile hibride non-plug-in au fost principala categorie.

Primele 3 țări extra-UE din care UE a importat mașini electrice au fost China, cu 9,7 miliarde EUR (reprezentând 48% din importurile totale de mașini electrice), urmată de Coreea de Sud (4,3 miliarde EUR), cu o cotă procentuală de 21%, și Regatul Unit (2,1 miliarde EUR), cu o cotă de 10%. Primele 3 țări extracomunitare principale pentru exporturi au fost Regatul Unit și Statele Unite, cu o cotă de 24% fiecare (7,1 miliarde EUR și, respectiv, 6,9 miliarde EUR), urmate de Norvegia cu 11% (3,1 miliarde EUR).

Share this article
Prev Post

Căldura extremă din 2023 a costat omenirea aprox. 512 miliarde de ore potenţiale de muncă, valorând miliarde de dolari de venit potenţial (raport)

Next Post

România va beneficia de 596 de milioane de euro prin mecanismele financiare SEE şi norvegian. Tranziția verde, o prioritate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next