Piața globală a vehiculelor electrice și hibride plug-in a înregistrat o creștere impresionantă în anul 2024, atingând un nou record istoric de peste 17 milioane de unități vândute.
Conform datelor publicate de firma de cercetare Rho Motion, această performanță reprezintă o creștere de 25% față de anul precedent, susținută de expansiunea continuă a pieței chineze și stabilizarea vânzărilor în Europa, relatează Reuters.
În decembrie 2024, vânzările globale au atins 1,9 milioane de unități, marcând al patrulea record lunar consecutiv, deși ritmul de creștere a încetinit ușor față de lunile anterioare.
China continuă să domine piața globală, cu vânzări de 1,3 milioane de vehicule doar în decembrie și un total impresionant de 11 milioane de unități pentru întregul an 2024, înregistrând o creștere anuală de 36,5%.
Un aspect notabil al pieței europene este performanța remarcabilă a Marii Britanii, care a depășit Germania ca cea mai mare piață pentru vehicule electrice cu baterii din Europa. Această schimbare este atribuită în mare parte stimulentelor guvernamentale și țintelor de emisii implementate în Regatul Unit, în timp ce eliminarea subvențiilor în Germania a avut un impact semnificativ asupra pieței europene.
În America de Nord, vânzările au crescut cu 8,8% în decembrie, atingând 190.000 de unități, în timp ce Europa a raportat vânzări de 310.000 de unități, o creștere modestă de 0,7% față de decembrie 2023. În restul lumii, vânzările au crescut cu 26,4%.
Perspectivele pentru 2025 ridică însă mai multe întrebări. Analiștii de la Rho Motion subliniază că încetinirea creșterii în China, noile ținte de emisii în Europa și potențialele schimbări de politică în SUA sub administrația Trump ar putea influența semnificativ evoluția pieței.
„Eliminarea subvențiilor în Germania a avut un impact devastator asupra întregii piețe europene. Dacă SUA va urma aceeași cale, am putea vedea efecte similare acolo,” notează experții Rho Motion.
În acest context, Uniunea Europeană a intensificat presiunea asupra producătorilor auto prin norme mai stricte privind emisiile de CO2. Ca răspuns, mai mulți producători auto planifică să achiziționeze credite de carbon de la companii precum Tesla și Polestar pentru a evita amenzi substanțiale.
În paralel, China și-a extins programul de subvenții pentru înnoirea parcului auto până în 2025, ca parte a strategiei de stimulare a adopției vehiculelor electrice și revigorare a creșterii economice.