Într-o mișcare semnificativă care marchează o schimbare majoră în politica energetică americană, administrația Trump a emis joi o directivă prin care solicită statelor să suspende cheltuielile destinate infrastructurii de încărcare pentru vehiculele electrice, fonduri care fuseseră alocate anterior în timpul mandatului președintelui Joe Biden.
Președintele Trump a caracterizat finanțarea federală pentru stațiile de încărcare ca fiind „o risipă incredibilă a banilor contribuabililor”. Cu toate acestea, relatează CBS, experții juridici sugerează că pentru înghețarea efectivă a cheltuielilor la nivel statal ar putea fi necesară o intervenție din partea Congresului.
Impactul asupra programului NEVI
Lansat în 2021, Programul Național pentru Infrastructura Vehiculelor Electrice (NEVI) a alocat statelor 5 miliarde de dolari pe parcursul a cinci ani. Din această sumă, aproximativ 3,3 miliarde de dolari au fost deja distribuite către state. Administrația Federală a Autostrăzilor a transmis statelor să-și suspende planurile în așteptarea unor noi directive.
Unele state, precum Alabama și Rhode Island, își suspendaseră deja programele ca răspuns la ordinul emis în ziua inaugurării. Statele care au proiecte NEVI în derulare au primit în mare parte rambursările de la guvernul federal, însă noua directivă afectează proiectele în curs de dezvoltare sau contractate.
Perspectiva industriei și implicațiile pentru viitor
Liderii din industrie susțin că cererea consumatorilor va continua să stimuleze creșterea rețelei de încărcare, indiferent de finanțarea federală. Tesla, al cărei CEO Elon Musk conduce acum Departamentul pentru Eficiența Guvernamentală în administrația Trump, își va continua expansiunea rețelei Supercharger independent de fondurile federale.
Cu toate acestea, experți precum Loren McDonald, analist-șef la Paren, avertizează că îngrijorările privind autonomia vehiculelor electrice vor persista în rândul șoferilor. „Fără acces convenabil la puncte de încărcare fie acasă, fie la locul de muncă sau între acestea, achiziționarea unui vehicul electric nu are sens”, a explicat McDonald.
Provocări și perspective
Bassem Ammouri, director operațional la EV Connect, rămâne optimist, sugerând că tendința de dezvoltare va continua, deși ar putea încetini în următorii patru ani. În schimb, Matt Stephens-Rich de la Coaliția pentru Electrificare avertizează că întârzierea dezvoltării infrastructurii critice ar putea avea un efect de domino asupra tranziției către vehicule electrice.
Andrew Wishnia, fost secretar adjunct pentru politici climatice în Departamentul Transporturilor, contestă baza legală a acestei decizii, sugerând că administrația nu poate opri planurile deja aprobate și finanțate.
Incertitudinea creată de această decizie evidențiază tensiunea continuă dintre politicile de mediu și prioritățile administrației actuale, precum și impactul potențial asupra viitorului mobilității electrice în Statele Unite.
Sursa foto: electrifyamerica.com