Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC), ClientEarth și ECOS – Coaliția pentru standarde de mediu au confirmat înregistrarea unei reclamații înaintate Comisiei Europene și Rețelei de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) cu privire la afirmațiile comerciale înșelătoare privind reciclabilitatea produselor lor făcute de marii comercianți de sticle de apă potabilă, precum Coca-Cola, Danone și Nestlé.
Potrivit sesizării, citate de publicația edie, cele 3 companii ar induce în eroare consumatorii prin faptul că pe multe dintre sticlele lor de băuturi din plastic se menționează că ambalajul este „100% reciclat” și „100% reciclabil”, ceea ce ar induce clienților ideea că sticlele lor vor fi cu siguranță reciclate la infinit într-un circuit închis.
„Industria băuturilor recurge la afirmații privind reciclabilitatea care, conform cercetărilor noastre, sunt prea vagi, inexacte sau/și insuficient fundamentate. Am identificat trei afirmații cheie care ne îngrijorează”, se arată în comunicatul BEUC:
„100% reciclabil”: Acest termen ambiguu depinde de mulți factori, cum ar fi infrastructura disponibilă pentru colectarea materialelor, eficiența procesului de sortare sau procesele de reciclare adecvate. Se estimează că rata de reciclare a sticlelor PET de băuturi este de numai 55% în UE, iar șansa ca acestea să reintre în circuit este de aproximativ 30%.
„100% reciclat”: Această afirmație implică în mod eronat faptul că sticla este fabricată în întregime din materiale reciclate. De fapt, conform legislației UE, capacele sticlelor nu pot fi fabricate din materiale reciclate, iar etichetele sunt rareori fabricate din materiale reciclate. În plus, adăugarea de plastic virgin (plastic nereciclat) în componența sticlei este, de asemenea, o practică obișnuită.
Utilizarea simbolisticii verzi: Simbolurile reciclării, logo-urile verzi sau imaginile din natură sunt folosite pentru marcarea multor sticle de apă din Europa. Acestea induc ideea falsă de neutralitate ecologică, de circularitate nesfârșită a plasticului și pot chiar da impresia că sticlele ar avea un impact pozitiv asupra mediului.
Ursula Pachl, director general adjunct al BEUC, a comentat:
„Fie că este vorba despre cumpărarea de haine noi, deschiderea unui cont bancar sau cumpărarea de sticle de apă, consumatorii doresc din ce în ce mai mult să facă cea mai durabilă alegere și caută informații fiabile pentru a face acest lucru. Cu toate acestea, ei sunt bombardați cu afirmații incorecte și înșelătoare, astfel încât nu știu în ce afirmație sau etichetă să aibă încredere.”
„Utilizarea afirmațiilor 100% reciclat/reciclabil sau afișarea de imagini din natură și de imagini verzi care insinuează că plasticul este prietenos cu mediul îi induce în eroare pe consumatori. Cu toate acestea, astfel de mențiuni se găsesc pe multe sticle de apă vândute în Europa. Problema este că nu există nicio garanție că va fi reciclat în totalitate odată ce ajunge la coșul de gunoi. Această practică de greenwashing trebuie să înceteze.”
Justin Wilkes, directorul executiv al ECOS, a adăugat:
„Factorii de decizie politică trebuie să stabilească reguli clare privind conținutul reciclat, care să fie puse în aplicare prin metodologii standardizate și credibile, punând capăt Vestului Sălbatic al declarațiilor verzi.”
Rosa Pritchard, avocat specializat în domeniul materialelor plastice la ClientEarth, a concluzionat:
„Realitatea este că plasticul de unică folosință nu este nici circular și nici durabil. Reciclarea nu va putea niciodată să ajungă din urmă volumul mare de plastic produs pe planeta noastră. Companiile se află într-o poziție unică pentru a schimba modul în care consumăm, dar, în prezent, aceste afirmații – pe care noi le considerăm înșelătoare – fac ca alegerea consumatorilor în ceea ce privește mediul înconjurător să fie dificilă.”
Reacțiile celor 3 branduri
Publicația edie a contactat Coca-Cola, Nestlé și Danone pentru comentarii:
The Coca-Cola Company s-a angajat să facă toate ambalajele sale reciclabile la nivel global până în 2025 și să utilizeze opțiuni reciclate pentru cel puțin jumătate din ambalajele sale, în funcție de greutate, până în 2030. De asemenea, își propune să sprijine colectarea și reciclarea unei sticle sau doze pentru fiecare sticlă sau doză pe care o vinde, până în 2030.
Nestlé își propune ca 100% din ambalajele sale din plastic să fie reutilizabile sau reciclabile din punct de vedere tehnic până în 2025, față de 85,8% în 2022. Reciclabilitatea este obiectivul principal pentru majoritatea formatelor de produse. De asemenea, Nestlé are în plan să-și extindă utilizarea conținutului reciclat de la 36% în 2022, pentru a sprijini obiectivul de reducere a utilizării plasticului virgin. Procentele specifice doar pentru Nestlé Waters nu sunt comunicate pe site-ul corporației.
Danone susține că aproximativ jumătate din vânzările sale de apă la nivel mondial, ca volum, au fost în ambalaje reutilizabile în 2021. În întregul său portofoliu de ambalaje din plastic, 74% dintre acestea sunt reutilizabile, reciclabile sau compostabile. Obiectivul său este de 100% până în 2025.
Foto: capură video LinkedIn Nestlé Waters