Între 2017 și 2023, comerțul UE cu mașini electrice și hibride a crescut substanțial, potrivit statisticilor Eurostat. În 2023, aproape 43% din numărul total de automobile importate în UE erau electrice sau hibride, ceea ce indică o creștere semnificativă în comparație cu ponderea observată în 2017, care a fost de 8%. Exporturile UE au sărit de la 2% din numărul total de mașini exportate în 2017, la 26% din total în 2023 (creștere de +24 puncte procentuale – pp).
Autoturismele hibrid non-plug-in au trecut de la 6% din totalul importurilor de automobile din UE și 0,4% din exporturile de automobile din UE în 2017 la 18% și, respectiv, 11% în 2023. În 2023, automobilele full electrice au reprezentat 19% (+18 pp față de 2017) din importurile de automobile din UE și 11% din exporturile de automobile din UE (+10 pp), iar automobilele hibride plug-in au reprezentat 6% (+5 pp) din importurile de automobile din UE și 4% din exporturile de automobile din UE (+3 pp).
Atunci când se analizează toate cele 3 categorii (complet electrice, plug-in hybrid și non-plug-in hybrid) între 2022 și 2023, se observă o ușoară schimbare: ponderea automobilelor non-plug-in hybrid în numărul total al comerțului cu automobile electrice și hibride din UE a scăzut, importurile și exporturile scăzând cu 3,4 pp și 2,3 pp, după ce a fost cea mai mare categorie în 2022. Pe de altă parte, atât importurile, cât și exporturile de automobile complet electrice au continuat să crească (+4,3 pp și, respectiv, +1,6 pp).
În ceea ce privește valoarea, în 2023, UE a cheltuit 44,6 miliarde EUR pentru importurile de automobile hibride și electrice din țările extracomunitare, ceea ce reprezintă o creștere de 21%, comparativ cu 2022 (36,9 miliarde EUR). Importurile de autoturisme complet electrice au fost în valoare de 20,2 miliarde EUR, urmate de autoturisme hibride non-plug-in (15,5 miliarde EUR) și autoturisme hibride plug-in (8,9 miliarde EUR).
Exporturile acelorași produse către țările din afara UE s-au ridicat la o valoare totală de 62,1 miliarde EUR, adică +5% comparativ cu 2022 (59,1 miliarde EUR). Tot în ceea ce privește exporturile, autoturismele complet electrice s-au clasat pe primul loc din punct de vedere valoric, cu 29,4 miliarde EUR, urmate de autoturismele hibride non-plug-in cu 22,5 miliarde EUR și de autoturismele hibride plug-in cu 10,2 miliarde EUR.
China, principalul partener de import al automobilelor electrice
Mașinile electrice au fost cea mai mare categorie comercializată dintre mașinile hibride și electrice în 2023, o schimbare față de 2022, când mașinile hibride non-plug-in au fost principala categorie.
Primele 3 țări extra-UE din care UE a importat mașini electrice au fost China, cu 9,7 miliarde EUR (reprezentând 48% din importurile totale de mașini electrice), urmată de Coreea de Sud (4,3 miliarde EUR), cu o cotă procentuală de 21%, și Regatul Unit (2,1 miliarde EUR), cu o cotă de 10%. Primele 3 țări extracomunitare principale pentru exporturi au fost Regatul Unit și Statele Unite, cu o cotă de 24% fiecare (7,1 miliarde EUR și, respectiv, 6,9 miliarde EUR), urmate de Norvegia cu 11% (3,1 miliarde EUR).