Un nou studiu realizat de grupul de advocacy Transport and Environment de la Bruxelles relevă o tendință îngrijorătoare în industria aviației: companiile aeriene nu depun eforturi suficiente pentru adoptarea combustibilului sustenabil pentru avioane (SAF).
Potrivit cercetării, doar 13% din companiile aeriene mondiale iau măsuri concrete pentru tranziția la combustibilul ecologic. Acest procent redus vine într-un context în care sectorul aviatic are nevoie urgentă de alternative care pot fi fabricate din materiale diverse precum așchii de lemn sau ulei de gătit uzat.
Francesco Catte, directorul pentru politici în domeniul aviației la Transport and Environment, subliniază gravitatea situației: „Companiile aeriene nu se află momentan pe traiectoria unei reduceri semnificative a emisiilor, deoarece nu achiziționează suficient combustibil sustenabil.”
Datele studiului evidențiază câteva aspecte critice:
- În prezent, combustibilul sustenabil reprezintă doar aproximativ 1% din utilizarea combustibilului pentru aviație la nivel mondial
- SAF costă de două până la cinci ori mai mult decât combustibilul tradițional
- Lipsa investițiilor din sectorul petrolier frânează dezvoltarea pieței
Cercetarea a identificat câteva companii aeriene care fac pași în direcția corectă, precum Air France-KLM, United Airlines și Norwegian. Cu toate acestea, 87% dintre transportatori rămân semnificativ în urmă cu eforturile de mediu.
Unele companii precum ITA Airways din Italia și TAP din Portugalia au realizat progrese minimale. TAP a precizat că a efectuat primul zbor cu combustibil sustenabil în iulie 2022 și și-a propus să utilizeze 10% SAF până în 2030.
Studiul lansează un semnal de alarmă pentru întreaga industrie, subliniind necesitatea urgentă de investiții și angajament real în tehnologiile cu emisii reduse de carbon.
Sursa foto: Transport and Environment