Raj Shah de la compania globală de consultanță digitală Publicis Sapient susține că produsele electronice de larg consum pot fi durabile. Având în vedere suspiciunile legate de cererea insațiabilă a clienților pentru următorul gadget nou, nu este de mirare că electronicele de consum se luptă să fie durabile.
Raj Shah merge mai departe – susținând că industria are „o mare problemă” și oferă câteva răspunsuri pe această tematică.
De ce credeți că industria produselor electronice de larg consum are o problemă de sustenabilitate?
În general, consumatorii tratează produsele electronice ca și cum ar fi de unică folosință. Multe dintre ele sunt aruncate cu mult înainte de a ajunge la sfârșitul duratei lor de viață. Ceea ce este mai rău, fluxul de deșeuri electronice de consum conține resurse și componente care ar putea fi recuperate și reciclate. Aceste metale rare valorează aproximativ 18 miliarde USD anual.
Lipsa reciclării duce la o extragere mai intensă a acestor materii prime rare, care are impact asupra mediului, constrângeri geopolitice și abuzuri asupra muncii în unele cazuri. Pe scurt, industria electronicelor de larg consum are o problemă de sustenabilitate – una mare.
Citește și: Fechet: 2 miliarde de ambalaje vor fi reciclate în curând prin SGR
Teoria economică tradițională și multe persoane din mediul de afaceri consideră inițiativele de sustenabilitate ca fiind generatoare de costuri – și acest lucru este adesea adevărat pe termen scurt.Perspectiva se schimbă atunci când investițiile în durabilitate sunt evaluate pe orizonturi de timp mai lungi, conform unei analize a peste 1 000 de lucrări de cercetare de la NYU Stern Center for Sustainable Research, care a constatat că atunci când studiile privind rezultatele ESG ale întreprinderilor implicau o concentrare pe termen lung, acestea aveau cu 76% mai multe șanse de a găsi un rezultat pozitiv sau neutru.
Sustenabilitatea nu este o barieră în calea rentabilității.
Întreprinderile din domeniul electronicelor de consum se confruntă adesea cu marje reduse și cu o concurență intensă. Veniturile lor sunt susținute de inovarea continuă care încurajează consumatorii să achiziționeze cele mai noi și mai performante produse – chiar dacă dispozitivul lor actual este în stare bună.
Implicațiile acestui model de afaceri asupra sustenabilității sunt clare: convingerea că singurul model economic viabil este cel liniar, care trasează o linie dreaptă de la extragerea resurselor la fabrică și, invariabil, la groapa de gunoi.
Ce stimulente și circumstanțe vor fi necesare pentru ca întreprinderile să promoveze durabilitatea, menținând în același timp creșterea?
În contrast cu modelul liniar este ideea unui model circular. În loc să dezvolte produse destinate mormanului de gunoi, economia circulară are în vedere ecosisteme care mențin produsele în uz pentru mai mult timp prin strategii de reparare și reutilizare, o reciclare sporită și o regândire a fluxurilor de deșeuri ca materii prime pentru alte întreprinderi.
Patru piloni pot ajuta companiile din sectorul electronic să realizeze această viziune:
- Prelungirea duratei de viață a dispozitivelor;
- Utilizarea cloud computing-ului pentru îmbunătățirea eficienței energetice;
- Furnizarea de servicii adecvate pentru clienți;
- Utilizarea în cascadă a produselor și componentelor pentru a maximiza utilizarea resurselor.
Ce rol poate juca inovarea ecologică în creșterea afacerilor?
Mărcile care au adoptat o abordare durabilă au generat o treime din creșterea recentă din sectorul bunurilor de consum ambalate.
Consumatorii sunt preocupați de schimbările climatice și unii sunt dispuși să își schimbe comportamentul ca răspuns, ceea ce include schimbări în ceea ce privește produsele pe care le cumpără și dacă le cumpără sau nu.
Adoptarea sustenabilității ca element central al unei afaceri contribuie la păstrarea și motivarea celor mai bune talente. Aceasta creează o preferință pentru marcă în rândul consumatorilor tineri și demonstrează comunității investitorilor că aspirațiile dvs. declarate sunt realizabile.
Între timp, mărcile evaluează economia circulară ca mijloc de creștere, atât prin evoluția modelelor de afaceri existente, cât și prin crearea unora noi care să capitalizeze lacunele din industrie.
În fiecare caz, munca grea începe cu înțelegerea oportunităților și provocărilor care pot exista în ceea ce privește durabilitatea. În multe cazuri, conducerea superioară poate fi nevoită să stabilească obiective de lucru la nivelul întregii organizații pentru a evolua modelele de afaceri existente și pentru a prioritiza angajamentul față de durabilitate ca strategie de afaceri de bază. Nu este ușor și adesea implică eforturi semnificative. Dar este posibil, iar beneficiile sunt semnificative.
Sursa: Sustainability Mag