Companii responsabile față de mediu și oameni

Două reclame la SUV-uri Toyota, interzise în UK din cauza iresponsabilității față de mediu și societate

Autoritatea britanică de supraveghere în domeniul publicității (Advertising Standards Authority – ASA) a interzis, în premieră pentru UK, două reclame la SUV-urile Toyota care apar într-un poster urban și într-un videoclip difuzat pe rețelele de socializare.

Videoclipul arată cum zeci de mașini Toyota Hilux traversează un teren off-road, inclusiv un râu, în timp ce o voce din fundal descrie scena ca fiind „unul dintre adevăratele spectacole ale naturii”. Afișul prezintă în prim plan două SUV-uri care traversează un teren stâncos, urmate de alte zeci de mașini de teren învăluite într-un nor de praf.

Potrivit ASA, imaginile cu mașini care conduc prin câmpii sălbatice și prin râuri, cu praf și pietriș „vizibil răscolit” promovează utilizarea vehiculelor într-un mod care „nu ține cont de impactul acestora asupra naturii și a mediului” și fără „un simț al responsabilității față de societate”.

Credit: Adfree Cities
Credit: Adfree Cities

ASA a fost sesizată de Adfree Cities, o coaliție care urmărește eliminarea publicității din spațiile publice, și Badvertising, o campanie lansată de New Weather Institute care înfierează reclamele industriei de tutun și a producătorilor cu conținut ridicat de emisii.

„Aceste reclame arată disprețul total al companiei Toyota față de natură și climă, prezentând vehicule enorme, foarte poluante, care circulă cu viteză prin râuri și pajiști sălbatice.” a spus Veronica Wignall, co-director la Adfree Cities.

Wignall a spus că există o neconcordanță între modul în care se face reclamă la SUV-uri – campaniile le prezintă adesea în medii accidentate – și realitatea în care acestea sunt în mare parte conduse. Cercetările au arătat că trei sferturi dintre SUV-urile noi din Marea Britanie sunt înregistrate pe numele unor persoane din zonele urbane. „Este o utilizare cinică a naturii pentru a promova ceva incredibil de dăunător pentru natură.”

În Europa, ponderea SUV-urilor în înmatriculările de mașini noi a atins un nivel record de 51% în acest an. Efectul creșterii vânzărilor de SUV-uri, precum și faptul că acestea tind să fie mai grele decât modelele tradiționale cumpărate anterior, înseamnă că mașina medie cu motor convențional cumpărată în 2023 are emisii de carbon mai mari decât echivalentul său din 2013, potrivit organizației de campanie pentru combaterea schimbărilor climatice Possible.

„Publicitatea pentru SUV-uri crește cererea de mașini masive, consumatoare de combustibil și foarte poluante în mediul urban, exact când ne dorim străzi mai sigure și mai curate și un sistem de transport [accesibil] cu emisii reduse de carbon”, a declarat Wignall, adăugând că situația este similară în cazul zborurilor, al cărnii și al produselor lactate.

Agenția și grupul media din spatele reclamelor

Potrivit publicației deSmog, seria de reclame a fost realizată de agenția de publicitate The&Partnership. Agenția lucrează, de asemenea, cu British Gas, potrivit raportului anual “F-List” al Clean Creatives, care documentează contractele dintre agențiile de publicitate și relații publice și companiile producătoare de combustibili fosili.

The&Partnership este deținută de WPP, unul dintre cele mai mari grupuri media din industrie. Potrivit Clean Creatives, WPP a încheiat 55 de contracte care au legătură cu combustibilii fosili de la începutul anului 2022, inclusiv cu producători de petrol și gaze precum Shell, BP, ExxonMobil și Saudi Aramco.

WPP s-a angajat să ajungă la emisii nete zero până în 2030, dar militanții de mediu au pus la îndoială modul în care acest lucru poate fi cu adevărat realizat atâta timp cât agențiile lor continuă să încurajeze activități cu emisii ridicate de carbon. Acest tip de impact al publicității asupra climei a fost definit de grupul de campanie Purpose Disruptors drept „emisii publicitare”.

Reacția Toyota

Un purtător de cuvânt al Toyota a declarat că scenele video au fost filmate pe un teren privat din străinătate, în Slovenia, „într-un mediu care nu este sensibil din punct de vedere ecologic”, adăugând că reclama de pe afiș a folosit imagini generate pe calculator și, prin urmare, nu a avut „niciun impact asupra mediului”.

„(…) Toyota se adresează clienților care au nevoie de o opțiune de mobilitate pentru o utilizare fiabilă pe cele mai dificile terenuri – acei oameni care își desfășoară activitatea în medii off-road și îndepărtate.” a mai spus reprezentantul companiei.

Foto: captură video

Share this article
Prev Post

Ce fac europenii cu vechile lor echipamente TIC. Românii, în topul comercianților de PC-uri

Next Post

Samsung, în top 5 cele mai bune branduri globale pentru al 4-lea an consecutiv, inclusiv prin consolidarea poziției de lider ESG

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next