Un nou studiu a arătat că, deși 50 de giganți mondiali din domeniul agriculturii și al alimentației au recunoscut public potențialul benefic al agriculturii regenerative de a aborda crizele climatice și de biodiversitate, mai mult de jumătate dintre ei nu au reușit să stabilească obiective oficiale la nivel de companie.
Această concluzie se bazează pe o cercetare realizată de FAIRR, o rețea de investitori colaborativă care crește gradul de conștientizare cu privire la riscurile și oportunitățile de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) în sectorul alimentar global, care a examinat poziția a 79 de firme agroalimentare globale cu privire la agricultura regenerativă.
Dintre cele 79 de companii examinate, scrie publicația edie, 63% au recunoscut public necesitatea unei agriculturi regenerative pentru a face față schimbărilor climatice. Cu toate acestea, un procent considerabil de 64% dintre cele 50 care și-au exprimat sprijinul s-au abținut de la stabilirea unor obiective specifice.
Printre companiile globale care nu au reușit să își transpună retorica în acțiuni concrete se numără Chipotle, Domino’s și Bunge.
Jeremy Coller, fondatorul rețelei FAIRR, a declarat: „De la soia până la hrana pentru pești, sectorul agroalimentar este un declanșator semnificativ al pierderii biodiversității și de emisii de gaze cu efect de seră […] Cercetările FAIRR arată că în sectorul agroalimentar există mai multe promisiuni decât progrese. Investitorii vor dori să vadă obiective măsurabile care să corespundă ambițiilor declarate de companii în ceea ce privește agricultura regenerativă, dacă vor să se asigure că acestea nu vor fi afectate de reglementările anti-greenwash.”
Doar 8% dintre cele 50 de companii, cum ar fi Nestlé, PepsiCo și JBS, și-au stabilit obiective financiare pentru sprijinirea fermierilor din cadrul lanțurilor lor de aprovizionare, cu scopul de a stimula adoptarea de practici agricole regenerative.
În plus, Sodexo’s Good Eating Company s-a angajat să aloce 15% din bugetul său în sectorul alimentar pentru inițiative de agricultură prietenoasă cu natura.
Walmart, în colaborare cu PepsiCo, a stabilit, de asemenea, un obiectiv ambițios de a elimina 4 milioane de tone de emisii de gaze cu efect de seră (GES) prin intermediul programului său de agricultură regenerativă.
Politici și provocări
O provocare semnificativă evidențiată de cercetare este absența unei definiții universal acceptate pentru „agricultura regenerativă” și lipsa unui consens cu privire la obiectivele specifice pe care companiile urmăresc să le atingă prin intermediul acesteia.
Evaluarea FAIRR a arătat că „sănătatea solului” și consecințele „legate de carbon” au fost cele mai frecvent menționate rezultate de sustenabilitate. Urmează „îmbunătățirea utilizării și calității apei”, „biodiversitatea” și „reducerea utilizării produselor agrochimice”.
În schimb, rezultatele sociale asociate cu veniturile fermierilor, tranzițiile echitabile și alte aspecte economice, deseori denumite „mijloace de trai” în declarațiile companiilor, au primit cea mai mică atenție.
Raportul susține că această lipsă de claritate face dificilă fundamentarea afirmațiilor legate de agricultura regenerativă, expunând astfel companiile la potențiale riscuri legate de reglementare și de evoluția cerințelor de raportare.
Viitoarea Directivă a UE privind afirmațiile ecologice (Green Claims), care urmează să intre în vigoare în 2026, impune companiilor alimentare cu afaceri în UE responsabilitatea de a oferi date demonstrabile și verificabile, precum cele referitoare la agricultura regenerativă.
Nerespectarea acestei directive ar putea duce la sancțiuni care pot ajunge până la 4% din cifra de afaceri anuală.
În mod similar, orientările recente ale Autorității pentru standarde de publicitate din Regatul Unit, care au intrat în vigoare în acest an, impun ca declarațiile de mediu să fie verificabile și justificate.
Sursa foto: Unsplash (Daniel Krueger)